این میوه ها قند زیادی دارند | احتیاط کنید + معرفی میوه هایی با قند کم | تغذیه سالم

میها از نظر تغذیه ای دارای ارزش بالایی هستن. میوه ها پر از فیبر، مواد معدنی و ویتامینا هستن. اما در خوردن بعضی میوه ها بیشتر احتیاط کنین، قند زیادی دارن.

کدوم میوه ها دارای بیشترین و کدوم میوه ها دارای کمترین مقدار قند هستن؟

میوه های دارای قند زیاد

1. انبه

 میوه انبه واسه شما خیلی خوبه. انبه شامل فیبر و دیگر مواد مغذی لازم بدن شماس. اما این میوه شامل قند طبیعی هم هست که تا حدی اندازه قند اون بیشتر از میوه های دیگه س. مثلاک انبه شامل 45 گرم قنده که مقدار زیادیهاگه در حال کنترل وزن خود یا اندازه قند مصرفی خود هستین، انبه انتخاب مناسبی براتون نیس. می تونین دو برش کوچیک از انبه رو بخورین و بقیه اونو واسه بعد بذارین.

2. انگور

یه پیمانه انگور دارای حدودا 23 گرم قنده. گذاشتن مقدار زیادی انگور در دهن هم راحته. اگه انگورها رو نصف کرده و فریز کنین، سرعت خوردنتون کمتر می شه. در این حالت یه میوه تازگی بخش هستش که در تابستون گرم می تونین از خوردن اون لذت ببرین و خوردن اونم به این شکل کمی بیشتر زمان میبره.  با این حال اگه دیابت دارین در خوردن انگور هم احتیاط کنین.

3. گیلاس

گیلاس یه میوه شیرینه و این نشون دهنده وجود قند در اون هستش.یه پیمانه گیلاس شامل 18 گرم قنده. اگه یه ظرف بزرگ رو پر از گیلاس کنین، مطمئنا متوجه نیستین چقدر از این میوه خوردین. پس قبل از شستن این میوه و آماده کردن اون به عنوان یه میان وعده اندازه اونو با دقت بیشتری انتخاب کنین تا دقیقا بدونین چه مقدار قند مصرف کردین.

4. گلابی

یه گلابی متوسط 17 گرم قند داره.اگه تلاش دارین مصرف قند خود رو کم کنین، یه گلابی کامل رو نخورین. بهتره چند قطعه گلابی رو با ماست کم چرب بخورین یا به سالاد خود اضافه کنین.

5. هنداونه

یه قاچ متوسط از این میوه تابستونی 17 گرم قند داره. هندوانه شامل مقدار زیادی آبه و پر از یه ماده معدنی به نام الکترولیت electrolyte  است که بدن پس از قرار گرفتن در برابر نور خورشید واسه شارژ شدن به این ماده معدنی نیاز داره. بهتره فقط یه یا دو قطعه از این میوه بخورین.

6. انجیر

دو انجیر متوسط شامل 16 گرم قند هستن.اگه در حال کنترل قند خود هستین، دو انجیر رو نصف کنین و کمی پنیر بز روی اون بریزین تا یه ماده غذایی پر از پروتئین داشته باشین. یا می تونین مقداری از اونو در سس استفاده شده واسه طبخ گوشت بدون چربی، مانند گوشت مرغ، استفاده کنین.

7. موز

یه موز متوسط شامل 14 گرم قنده. اگه این اندازه قند بیشتر از مقداریه که در نظر گرفتین، بهتره نصف یه موز رو با صبحونه خود بخورین.

میوه های دارای قند کم

1. آووکادو

همه میوه ها پر از قند نیستن. یه آووکادوی کامل – بله آووکادو شامل قند کمیه – تنها نیم گرم قند داره.می تونین از این میوه در سالاد خود یا همراه با نون استفاده کنین یا می تونین با اون گواکامول* guacamole درست کنین. هرچند این میوه مقدار قند کمی داره ولی دارای کالری زیادیه. پس فکر بدی نیس که این میوه رو روزانه بخورین.

* گاکامول یا گواکامول guacamole :گاکامول به عنوان سس غلیظ همراه با سبزیجات به عنوان میان وعده استفاده می شه.در جفت و جور سنتی گاکامول از آوکادو که کالری زیادی داره استفاده می شه.

2. گواوا* Guava

هر یک عدد گواوا داری 5 گرم قند و حدود 3 گرم فیبره – بیشتر از مقداری که از خوردن برنج قهوه ای یا یه تیکه نون کامل به دست میارید. اگه گواوا رو با پوست به اسموتی خود اضافه کنین، فیبر بیشتری دریافت می کنین.

* گواوا Guava:در چابهار به زیتون محلی هم شناخته می شه. نام علمی اون Psidium guajavaه و میوه ای گرمسیریه.

3. تمشک

یه پیمانه تمشک مقدار زیادی فیبر، 8 گرم فیبر، داره و شامل تنها 5 گرم قنده. فیبر به هضم غذا کمک می کنه و باعث می شه با اندازه کالری کمتر بیشتر احساس سیری داشته باشین. این میوه رو می تونین با کمی خامه بخورین.

4. طالبی

حیرت انگیزه که طالبی با این طعم و خوشمزگی شامل تنها 5 گرم شکر و فقط 23 کالریه. می تونین طالبی رو با کمی پنیر خامه ای امتحان کنین و کمی نمک روی اون بپاشید.

5. پاپایا

این میوه بسیار مناسب واسه لیست خریدتانه. نصف یه پاپایا با اندازه کوچیک، شامل 6 گرم قنده. حتی یه پاپایا با اندازه کوچیک هم بزرگه، پس نصف اون زیاد حساب می شه و واسه خوردن کافیه. می تونین پاپایا رو با مقداری آبلیموی تازه استفاده کنین یا کمی نمک دریا روی اون بپاشید و یا با یه قاشق ماست استفاده کنین.

6. توت فرنگی

یه پیمانه توت فرنگی شامل تنها 7 گرم قنده. توت فرنگی رو می تونین به سالاد خود اضافه کنین تا تنوع رنگ رو در سالاد خود ببینین و تابستون رو لمس کنین.

جفت و جور و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ

.

منبع : seemorgh.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *