این میوه ها را با پوست بخورید! | تغذیه سالم

این میوه ها رو با پوست بخورین!

این میوه ها رو با پوست بخورین!

شاید درباره مصرف پوست میوه ها زیاد شنیده باشین. «لی باخ»، کارشناس ارشد تغذیه و مواد غذایی از «کلرادو» آمریکا میگه، واقعیت دو طرفه ماجرا اینه که پوست میوه ها با در نظر گرفتن اینکه دارای «فیتوکمیکال» های گیاهی، فیبر و دیگر مواد مغذی هستن، می تونن آلودگیایی رو هم به میز غذای ما بیارن. در صورت تمایل به به کار گیری پوست میوه ها و سبزیا باید توجه داشته باشیم که از اجناس ارگانیک استفاده کنیم.

به گزارش آکا ایران به نقل از قدس آنلاین، پیشنهادای این کارشناس ارشد تغذیه رو در مطلب زیر بخونین.

مرکبات

پوست مرکباتی مثل پرتقال، گریپ فروت و لیمو، با اینکه تلخ و دیرهضم هستن، اما مقادیر زیادی ویتامین C، ریبو فلاوین، ویتامین B6، کلسیم، منیزیم، پتاسیم به همراه «فلانوئید»های ضد التهاب دارن. لایه سفیدی که بین پوست و میوه هستش هم دارای فیبر فوق العاده بالاییه. تلاش کنین به هنگام مصرف پرتقال این لایه رو زیاد ورندارید. پوست مرکبات می تونن به صورت خلالی و رنده شده در سس سالاد و یا در ترکیب با مقداری شکر، روغن یا سرکه مصرف شن.

پیاز

هرچند خوردن پوست پیاز ایده زیاد جالبی نیس، اما کارشناسان مصرف مقادیر خیلی از این ماده رو پیشنهاد می کنن. پوست پیاز قرمز منبعی غنی از «کوئرستین» است که مانع تشکیل رادیکالای آزاد شده می شه و به بهتر شدن جریان خون سالم در عروق کمک می کنه. کوئرستین هم اینکه دلیل اتساع عروق خونی و افزایش پمپاژ خون در عضلات می شه. علاوه بر این، پوست پیاز قرمز پر از ترکیبات شیمیاییه که می تونن از بدن در برابر سرطانا مراقبت کنن. پوست پیاز رو هم اینکه میشه یه منبع آنتی باکتریال به حساب آورد.

موز

پوست موز با اینکه طعم تلخ و بافت زمختی داره، اما دارای مقادیر زیادی پتاسیم، لوتئین (آنتی اکسیدانی قوی واسه چشم) و تریپتوفان (که موجب افزایش تولید سروتونین –هورمون شادی- در بدن می شه) است. به کار گیری پوست این میوه در نوشیدنیا یا جوشانیدن و پختن اون، به مصرف آسون تر این ماده کمک می کنه.

خیار

خیارهای پوست کنده کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین A و ویتامین K کمتری نسبت به یه خیار کامل دارن و تقریباً همه فیبر خیار در پوست اون هستش. حجم کلی میوه داخل پوست رو آب تشکیل میده.

کدو سبز

پوست کدو سبز دارای مقادیر زیادی ویتامین C، فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان هایی مثل کاروتنوئید، لوتئین و زیگزانتینه. پوست کدو مسما با اینکه کمی تلخ مزه س، اما می تونه به صورت پخته و در ترکیب با بقیه طعما مورد استفاده قراربگیرد.

سیب

با پوست گرفتن سیب مقادیر زیادی «پکتین»- فیبر محلول و تنظیم کننده LDL یا کلسترول بد و قند خون – رو از دست میدید. پکتین هم اینکه هضم رو از جا در آورد کرده و دلیل می شه کمتر احساس گرسنگی کنین.

سیب زمینی

تحقیقات نشون دادن، هر گرم پوست سیب زمینی دارای مقادیر بیشتری فیبر، آهن، پتاسیم، ویتامین B، ویتامین C و فولیک اسید نسبت به ماده اصلیه.

کیوی

پوست کیوی فلانوئید، آنتی اکسیدان و ویتامین C بیشتری نسبت به میوه داخل اون داره. می تونین پرزهای ناخوشایند پوست کیوی رو تراش بدین.

بادمجان

پوست بادمجان غنی از آنتی اکسیدانی به نام «ناسونین» است که مانع از آسیب سلولای مغزی می شه و هم اینکه دارای مقادیری پتاسیم، منیزیم و فیبر مؤثر در لاغری شکم هستش. رنگ ارغوانی پوست بادمجان به خاطر آنتی اکسیدانی از خونواده «آنتوسیانین» هاست که در خود بادمجان به مقدار خیلی کم وجوددارد.

هویج

هویج غنی از ترکیباتی هستن که «پلی استیلن» نامیده می شن و در نابود کردن سرطان اثر داشته و خواص ضد قارچ، ضد باکتری و ضد التهاب دارن. هویجا هم اینکه غنی از کاروتن و آنتی اکسیدانای جور واجور هستن، اما همه این مواد مغذی در زیر پوست هویج متمرکز شدن.

سلامت نیوز

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *