این میوه منبع ویتامین های بینایی است | سبزیجات

انبه پر از آهن و کلسیم ویتامین ث، ویتامین آ و آنتی اکسیدان است هم اینکه یکی از  منابع غنی ویتامین A هستش کهدر تقویت بینایی چشم و حفظ سلامتی اون نقش زیادی داره

یه فنجون انبه خرد شده ۲۵ درصد از اندازه موردنیاز روزانه از ویتامین A رو جفت و جور می کنه که به بهتر شدن بینایی کمک کرده و از شب کوری و خشکی چشم جلوگیری می کنه.

به گزارش مجله پزشکی دکتر سلام انبه میوه ای بسیار خوشمزه س که خیلی وقتا ممکنه دوستداران اون از یاد ببرن که فواید بسیار زیادی هم داره.

در زیر فواید این میوه رو گفته و به بعضی نکات باحال درمورد اون و احتیاطات لازم هم می پردازیم.

اندازه بالای ویتامین C و A در انبه هم اینکه نوعای جورواجور کاروتنوئیدها سیستم ایمنی بدن شما رو سالم و قوی نگه داره.

ارزش غذایی

یه فنجون (حدود ۲۲۵ گرم) انبه شامل مواد زیره:

• ۱۰۵ کالری

• ۷۶ درصد ویتامین C (آنتی اکسیدان و تقویت کننده سیستم ایمنی)

• ۲۵ درصد ویتامین A (آنتی اکسیدان و تقویت کننده بینایی)

• ۱۱ درصد ویتامین B6 هم اینکه بقیه ویتامینای B (کمک به کارکرد مغز و پیشگیری از بیماریای قلبی)

• ۹ درصد فیبر سالم پروبیوتیک

• ۹ درصد مس (مس یه کوفاکتور واسه آنزیمای مهم جهت گلبولای قرمز خونه)

• ۷ درصد پتاسیم (واسه متوازن کردن مصرف بالای سدیم)

• ۴ درصد منیزیم

فواید انبه واسه سلامتی

پیشگیری از سرطان: تحقیقات نشون میده که ترکیبات آنتی اکسیدان انبه از سرطانای روده، سینه، خون و پروستات پیشگیری می کنه. این ترکیبات شامل کرستین، ایزوکرستین، استراگالین، فیستین، اسید گالیک و متیل گالات و هم اینکه آنزیمای مختلفه.

کاهش کلسترول: شامل بالای فیبر، پکتین و ویتامین C در انبه به کاهش کلسترول کمک می کنه.

پاکسازی پوست: هم داخلی و هم خارجی واسه پوست قابل استفاده س. انبه منافذ بسته شده پوست رو باز کرده و جوشا رو نابود می کنه.

سلامت چشم: یه فنجون انبه خرد شده ۲۵ درصد از اندازه موردنیاز روزانه از ویتامین A رو جفت و جور می کنه که به بهتر شدن بینایی کمک کرده و از شب کوری و خشکی چشم جلوگیری می کنه.

قلیایی کردن کل بدن: اسید تارتاریک، اسید مالیک و کمی اسید سیتریک موجود در این میوه به حفظ ذخیره قلیایی بدن کمک می کنه.

کمک به دیابتیا: انبه به تنظیم سطح انسولین در خون کمک می کنه. تو یه داروی خونگی سنتی برگای اونو در آب جوشونده، شب تا صبح در آب خوابانده و بعد جوشونده رو صبح مصرف می کردن. انبه هم اینکه شاخص گلیسمی پایینی داره (۶۰-۴۱) به خاطر همین مصرف متوسط از اون سطح قندخون رو بالا نخواد برد.

افزایش قوای جنسی: انبه منبع بسیار خوبی از ویتامین E هستش. بااین حال رابطه خوب بین میل جنسی و ویتامین E اول با یه تموم بخشی اشتباه روی تحقیقات روی موشای آزمایشگاهی ایجاد شد و تحقیقات بیشتر نشون داده که مقدار متعادل از اون در این مورد خوبه.

تقویت گوارش: پاپایا تنها میوه ای نیس که شامل آنزیم هاییه که پروتئین رو تجزیه می کنن. میوه های زیادی مثل انبه هم هستن که این خاصیت به درد بخور رو دارن. فیبر موجود در انبه هم اینکه به هضم و دفع غذا کمک می کنه.

کمک به دفع گرما: گرفتن آب این میوه و مخلوط کردن اون با آب و شیرین کننده به خنک کردن بدن و جلوگیری از آسیب رسیدن به اون کمک می کنه.

تقویت سیستم ایمنی بدن: اندازه بالای ویتامین C و A در انبه هم اینکه نوعای جورواجور کاروتنوئیدها سیستم ایمنی بدن شما رو سالم و قوی نگه داره.

واقعیات و جزئیات

• نسبت به همه میوه ها در سراسر جهان، اندازه مصرف انبه تازه از بقیه میوه ها بیشتره.

• این میوه واسه ۴۰۰۰ سال پیش بوده.

• این میوه با گیاهان دیگری مثل پسته و بادام هندی هم خونواده س.

• این میوه که بیشتر در هند رشد کرده و مصرف می شه، به “سافدا” (safeda) معروفه.

• انبه ۱۰۰۰ نوع جور واجور داره.

تذکر:

• اگه به پلاستیک خام حساسیت داشته باشین، این احتمال هست که به انبه و مخصوصا انبه کال هم حساسیت بدین. این عکس العمل به خاطر وجود اسیدآناکاردیکه.

• پوست و عصاره انبه شامل اوروشیوله، ماده شیمیایی موجود در پیچک سمی امریکایی و سماق سمی که می تونه در بعضی افراد ایجاد حساسیت کنه.

• بعضی دلالان و فروشندگان واسه رسیده کردن انبه از کاربید کلسیم استفاده می کنن که ممکنه مشکلات جدی واسه سلامتی بسازه، به خاطر همین بهتره از انبه ارگانیک استفاده کنین. اگه انبه خریداری شده شما ارگانیک نیس، قبل از مصرف عالی اونو بشورید یا یه شب در آب خیس کنین.

منبع : hidoctor.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *