دانلود پایان نامه

برای زن یا به تنهایی ـ به احتیاط واجب ـ جایز نیست.
پرسش: آیا یادگیری هنر رقص جایز است؟ 
پاسخ: بنابر احتیاط به طور مطلق جایز نیست.
پرسش: آیا زن می‌تواند دربرابر شوهرش با موزیک و یا بدون آن، برقصد؟
پاسخ: بدون موزیک، جایز است (پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله سیستانی، 1393).
2-10-1-3 استفتائات آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد رقص
پرسش: متأسفانه در یکى دو سال اخیر، عدّه‌اى براى عروسى فرزندان خود از افرادى به نام «مُطرِب» که داراى ابزار و آلات موسیقى بوده، و در عروسى‌ها ضمن آواز خواندن به رقص و پایکوبى نیز مى‌پردازند، دعوت به عمل مى‌آورند! با توجّه به آثار منفى حضور مطربان، دعوت از چنین افرادى و پول دادن به آنها شرعاً چه حکمى دارد؟
پاسخ: دعوت کردن از مطرب حرام است، و پول دادن به آنها گناه دیگرى است. علاقه‌مندان به اسلام و شیعیان اهل بیت اطهار (علیهم السلام) بایستى از این اعمال پرهیز کنند.
پرسش: اگر بخواهیم در مجلس عروسی به جای رقص و آهنگ‌های مبتذل با خواندن اشعار ائمه و شعرهای سنتی عروسی دف هم بنوازیم آیا حرام است؟
پاسخ: خواندن شعرهای سنتی اشکالی ندارد ولی نواختن دف اشکال دارد.
پرسش: معمولاً در مراسم عیدالزهرا کف زدن، پایکوبى، رقص و حتّى امورى را که جمیع فقها صریحاً فتوا به حرمت آن داده‌اند، را مستند به حدیث رفع‌القلم که ذیلاً به آن اشاره مى‌شود، جایز مى‌دانید؟ ” وَ اَمَرْتُ الْکِرامَ الْکاتِبینَ اَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ ثَلاثَهَ اَیّام مِنْ ذلِکَ الْیَوْمِ، وَ لا اَکْتُبُ عَلَیْهِمْ شَیْئَاً مِنْ خَطا یا هُمْ کَرامَهً لَکَ وَ لِوَصِیِّکَ ” آیا این نوع احادیث از نظر سند معتبر است؟ و بر فرض اعتبار معناى حدیث چیست؟
پاسخ: این روایت از نظر سند اعتبارى ندارد; به علاوه مخالف کتاب ‌الله است، و معاذ الله که ائمّه معصومین (علیهم السلام) اجازه ارتکاب گناه به افراد در این ایّام یا غیر این ایّام داده باشند. و بر فرض اعتبار، معناى حدیث این است که اگر کسى لغزشى از او سر زد خداوند او را مى‌بخشد، نه این که عمداً آلوده گناه شود.
پرسش: نظر آقا در مورد این حرکاتی که دختر و پسرهای کر و لال در گروه‌های سرود با هماهنگی با مربی انجام می‌دهند چیست؟
پاسخ: در صورتی که شکل رقص بدن داشته باشد جایز نیست.
پرسش: می‌خواستم بپرسم نظر حضرت عالی درباره‌ی مولوی چیست؟ آیا واقعاً مولوی عارف بود و رقص سماعش چه بود؟ این درست است که فقهای شیعه با مولوی مخالف هستند؟
پاسخ: مولوی شاعر زبردستی بود و مطالب عرفانی در مثنوی او فراوان است ولی عقیده صوفی‌گری داشت و مسأله سماع و رقص و امثال ذلک ناشی از همین است. و نمی‌توان به همه گفته‌های او اعتماد کرد.
پرسش: تعریف رقص از نظر شرعى چیست؟ و حکم آن به نظر حضرتعالى چه مى‌باشد؟
پاسخ: تنها رقص زن براى شوهرش جایز است، و بقیّه اشکال دارد، و رقص یک امر عرفى است، و آن حرکات موزونى است که افراد مطّلِع تصدیق کنند مصداق رقص است، و اگر مصادیق مشکوکى پیدا کرد حرام نیست.
پرسش: آیا نگاه کردن به رقص جایز است؟
پاسخ: نظر کردن به رقص حکم خود آن را دارد.
پرسش: اگر انسان در تنهایی برقصد و کسی پیش او نباشد رقص او اشکال دارد و حرام است؟
پاسخ: اشکال ندارد (پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مکارم شیرازی، 1393).
2-10-2 قمار
2-10-2-1 استفتائات مقام معظم رهبری در مورد قمار
پرسش: آیا اگر افراد بدون شرط‌بندى و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد بلکه فقط براى سرگرمى و مشغول بودن، مبادرت به بازى با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شده‏اند؟ حضور در مجالس بازى با ورق براى تفریح چه حکمى دارد؟
پاسخ بازى با ورقى که عرفاً از آلات قمار محسوب مى‏شود، به‌طور مطلق حرام است و جایز نیست انسان با اختیار در مجلس قمار یا بازى با آلات قمار شرکت کند.
پرسش: آیا استفاده از ورق‏هاى پاسور در صورتى که براى بازی‌هاى فکرى محض که بدون شرط‌بندى بوده و متضمّن مفاهیم علمى و دینى باشند، جایز است؟ بازى با ورق‏هایى که با چیدن آنها به نحو خاصى، بعضى از شکل‌ها مثل موتورسیکلت یا ماشین و مانند آن ایجاد مى‏شود و در عین حال استفاده از آنها براى شرط‌بندى و مسابقه هم ممکن است، چه حکمى دارد؟
پاسخ: بازی با ورق‌هایی که عرفاً، آلات قمار محسوب می‌شوند، مطلقاً جایز نیست ولی بازی با ورق‌هایی که عرفاً آلت قمار محسوب نمی‌شوند، بدون شرط‌بندی اشکال ندارد. و به طور کلی بازی با هر چیزی که مکلف تشخیص دهد از آلات قمار است و یا در آن شرط‌بندی شود، به هیچ وجه، جایز نیست. و بازی با هر وسیله‌ای که جزء آلات قمار به حساب نیاید، بدون شر‌ط‌بندی، اشکال ندارد.
پرسش: بازى با گردو و تخم‏مرغ و چیزهاى دیگرى که شرعاً مالیّت دارند، چه حکمى دارد؟ آیا این بازی‌ها براى کودکان جایز است؟

پاسخ: اگر بازى قمار و شرط‌بندى باشد، شرعاً حرام است و طرف برنده، مالک چیزى که برده و از طرف مقابل گرفته است، نمى‏شود. ولى اگر بازى‏کنندگان غیربالغ باشند شرعاً مکلّف نبوده و تکلیفى ندارند، هرچند که مالک چیزى که مى‏برند نمى‏شوند.
پرسش: آیا شرط‌بندى با پول یا غیر آن در بازى با غیر آلات قمار جایز است؟ 
پاسخ: شرط‌بندى در بازى جایز نیست هرچند بازى با غیر آلات قمار باشد.
پرسش: بازى با آلات قمار مانند پاسور و غیر آن از طریق کامپیوتر چه حکمى دارد؟
پاسخ: حکم بازى با آلات قمار را دارد.
پرسش: بازى با «أنو» چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر به نظر عرف از آلات قمار محسوب شوند، بازى با آنها جایز نیست هرچند بدون شرط‌بندى باشد.
پرسش: اگر بعضى از وسیله‏هاى بازى در شهرى از آلات قمار محسوب شوند ولى در شهر دیگرى از آلات قمار محسوب نشوند، آیا بازى با آنها جایز است؟
پاسخ: باید عرف هر دو مکان رعایت شود به این معنى که اگر آن وسیله‏ها در یکى از دو شهر از آلات قمار محسوب شوند و در گذشته هم در هر دو مکان از آلات قمار بوده‏اند، در حال حاضر هم بازى با آنها حرام است (پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، 1393).
2-10-2-2 استفتائات آیت الله سید علی حسینی سیستانی در مورد قمار
پرسش: بازى کردن با شطرنج و نرد بدون برد و باخت چه حکمى دارد و کلاً اگر عرف جامعه وسیله‌اى را آلت قمار نداند کافى است یا در تشخیص آلت قمار نظر مرجع تقلید شرط است؟
پاسخ: بازى با شطرنج و نرد گرچه بدون برد و باخت هم باشد حرام است و همچنین بازى با آلاتى که در عرف محل از آلات قمار شمرده شود چنانچه بدون برد و باخت باشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
پرسش: بازى کردن بیلیارد و دایر کردن مراکز و سالن‌هاى بازى بیلیارد چه حکمى دارد؟

 
 
پاسخ: اگر بازى با برد و باخت نباشد و خود آن هم از وسائل قمار درآن شهر شناخته نشود بازى اشکال ندارد ولى دایر کردن آن جایز نیست.
پرسش: بازى کردن پاستور با کامپیوتر به صورت تک نفره چه حکمى دارد؟
پاسخ: بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
پرسش: منظور از عرف در محل در بازی با کارت ( پاسور) چیست؟
پاسخ: مقصود این است که در آن منطقه معمولاً با آن برد و باخت مالی شود و معارف بازی با آن بدون برد و باخت مالی باشد که در این صورت بازی با آن بدون برد و باخت مالی اشکال ندارد.
پرسش: بازی با منچ چه حکمی دارد (در منچ از تاس استفاده می‌کنند)؟
پاسخ: چنانچه در عرف حمل از آلات قمار شمرده شود بازی با آنها بدون برد و باخت هم بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
پرسش: مصرف پول در بازی‌هایی که بستگی به شانس دارد آیا درست است؟ اکثر این بازی‌ها را با دقت می توان در آن برنده شد و ربطی به شانس ندارد حکم این بازی‌ها چگونه است ؟
پاسخ: بازی با برد و باخت جایز نیست.
پرسش: تصرف در جایزه‌ای که از حساب قرض‌الحسنه بانک‌ها برده می‌شود چگونه است؟
پاسخ: بعد از این‌که نصف جایزه را به فقیر متدین صدقه دادید از نصف دیگر آن می‌توانید استفاده کنید (پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله سیستانی، 1393).
2-10-2-3 استفتائات آیت الله مکارم شیرازی در مورد قمار
پرسش: شخصی است که کارهای غیرعاقلانه انجام می‌دهد. مثلاً پول‌های خود را در اختیار افراد قمارباز قرار می‌دهد و فقط به گرفتن چک بی‌محل از قمارباز اکتفا می‌کند یا با این‌که زن و بچه‌ی او به خانه احتیاج دارند خانه را به دیگری واگذار می‌کند.
الف) آیا می‌توان او را از این دخل و تصرفات بازداشت. نظر شارع در مورد این معضل چیست؟
ب) آیا فرزندان او می‌توانند به محاکم قضایی شکایت کنند؟
ج) آیا حاکم شرع و نماینده ولی فقیه خود (با نبود شاکی) می‌تواند رأساً اقدام نماید؟
پاسخ: الف) در فرض مسأله بالا چنین کسی سفیه است و حق دخالت مستقیم در اموالش را ندارد.
ب) حق شکایت دارند.
ج) حاکم شرع و کسانی که از طرف او برای این‌گونه کارها مأذون هستند در مواردی مانند مورد فوق می‌توانند دخالت کنند.
پرسش: چنانچه از اهل کتاب (مسیحى، یا یهودى) مشروبات الکلى یا آلات قمار کشف شود، آیا شرعاً مى‌توان حکم به معدوم نمودن آن اشیا نمود؟
پاسخ: اگر تظاهر به این امور نکنند، معدوم نمودن جایز نیست.
پرسش: آیا بازى با پاسور بدون برد و باخت جایز است؟
پاسخ: اگر پاسور در عرف عام از آلت قمار خارج شده و صرفاً به عنوان یک سرگرمى استفاده مى‌شود بازى با آن بدون برد و باخت مالى اشکال ندارد.
پرسش: چه نوع بازی‌هایى قمار محسوب مى‌شود؟ اخیراً در این مناطق بازی‌هایى به نام «رُمینو» که مشکوک به نظر مى‌رسد رواج یافته، آیا مى‌توان بازى فوق را انجام داد؟
پاسخ: آنچه در میان مردم به عنوان قمار شناخته مى‎شود حرام است و موارد مشکوک اشکالى ندارد به شرط این که پول یا چیز دیگرى برد و باخت نکنند.
پرسش: آیا ورق ‌بازی کردن با دوستان یا فامیل در خانه و فقط برای تفریح بدون مطرح بودن برد و باخت حرام است؟ اگر حرام است لطفاً علت را نیز برایم بنویسید.
پاسخ: در صورتی که از آلت قمار بودن خارج شده باشد و در نزد توده مردم به عنوان یک وسیله تفریحی یا ورزشی شناخته شود بازی با آن بدون برد و باخت مالی اشکال ندارد در غیر این صورت اشکال دارد.
پرسش: آلات قمار چیست؟
پاسخ: آلات قمار ، آلاتی را می‌گویند که در عرف معمولاً با آن قمار انجام می‌دهند و با این عنوان شناخته می‌شود.
پرسش: قمار یعنی چه؟
پاسخ: قمار یعنی قربانی کردن مال و شرف برای بدست آوردن مال غیر با خدعه و تزویر، و احیاناً به عنوان تفریح. شرح بیشتر را در جلد دوم تفسیرنمونه ذیل آیه 219 سوره بقره مطالعه فرمایید.
پرسش: مراجع بزرگوار در رساله‌هاى خود پیرامون «ورزش‌ها» چنین بیان داشته‌اند: «هر گاه بازى یا ورزشى، از آلت قمار بودن خارج شده باشد، اشکال ندارد.» سؤال حقیر این است که: ملاک خروج از آلت قمار بودن چیست؟
آیا ملاک همه مردم دنیا هستند، یا اکثریت مردم؟
آیا ملاک همه مردم مسلمان هستند، یا اکثریت مسلمانان، یا کشور ایران؟
آیا نباید احدی در این دنیا با وسیله مذکور، قمار کند، یا ملاک چیز دیگری است؟
پاسخ: ملاک این است که در منطقه‌اى که با آن بازى مى‌کنند مردم به عنوان یک آلت قمار به آن نگاه نکنند، بلکه آن را یکى از انواع ورزش بشمارند.
پرسش: چرا در مسابقه بین دو نفر یا دو گروه، اگر فرد سومی جایزه را بپردازد قمار محسوب نمی‌شود؟ در حالی که فلسفه قمار در آن موجود است!
پاسخ: اگر با نفر سوم قرارداد ببندند ، آن هم حکم قمار را دارد ولی اگر فرد سوم به عنوان هدیه و جایزه ، بدون قرارداد بدهد، اشکالی ندارد.


برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

پرسش: حکم قمار و شرط‎بندی از نظر اسلام چیست؟ آیا حکم آن دو با هم متفاوت است؟ با توجه به اینکه امام خمینی (ره) حکم آن را حرام می‌دانسته‌اند، آیا اگر فرزند با پدر و مادرش و یا همسر با همسر خود بخواهد برای بازی شرط‌بندی کند، حکم آن فرق می کند؟
پاسخ: قمار مطلقاً حرام است و شرط‌بندی نیز جایز نیست حتی برای اعضای خانواده، مگر در مسابقات اسب‌سواری و تیراندازی آن هم در بین مسابقه‌دهندگان (پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله مکارم شیرازی، 1393).
2-10-3 ورزش
2-10-3-1 استفتائات آیت الله سیستانی در مورد ورزش
پرسش: آیا بیلیارد و ورق یا تخته و امثال آنها اگر بین افراد خانواده یا دوستان انجام گیرد اما بدون هیچ‌گونه شرط‌بندى و قمار آیا مجاز است؟ با توجه به این‌که می‌شود براى هر نوع بازى و ورزش همچون شنا یا اسب سوارى هم شرط‌بندى کرد بفرمائید حکم انجام این‌گونه ورزش‌ها بدون شرط‌بندى و قمار چگونه است ؟
پاسخ: بازى با آلاتى که در عرف محل از آلات قمار شمرده مى‌شود بنا براحتیاط واجب بدون برد و باخت هم حرام است و هر نوع شرط برد و باخت مالى حرام است مگر در مثل اسب‌سوارى و تیراندازی.
پرسش: در مورد ورزش آیا این ورزش‌هایى که در این زمان هست و بعضاً انرژى زیادى هم از فرد براى انجام آن مى‌گیرد هدر دادن قواى جسمانى نیست در حالی‌که می‌دانید مثلاً امام على در آن زمان فعالیت بدنى که انجام مى‌داده این بوده که چاهى حفر مى‌کرده و بعد آن را انفاق مى‌کرده در راه خدا که هم کار خیر است (کمک به مستمند، آبادانى زمین، ایجاد شغل و … ) و هم فعالیت جسمى بوده و هم کارى مفید و مؤثر . چگونه مى‌توانیم آن را با زندگى شهرى امروزمان مطابقت دهیم؟
پاسخ: فعالیت بدنى موجب هدر رفتن نیرو نیست بلکه موجب افزایش آن است.
پرسش: حکم انجام ورزش (همراه با موزیک) جهت سلامتى جسمى توسط خانم‌ها چیست ؟
پاسخ: ورزش اشکالى ندارد و موسیقى اگر لهوى باشد گوش دادن به آن جایز نیست.
پرسش: لطفاً نظرتان را درباره ورزش باستانى زنان و برگزارى کلاس‌هاى مرشدى براى زنان اعلام فرمایید؟
پاسخ: با رعایت حدود شرعى اشکال ندارد.
پرسش: حکم ورزش‌هایى که در آن زد و خورد و احیاناً موجب آسیب جسمى مى‌شود چیست؟
پاسخ: اگر ضرر محتمل، معتدّ به و مهم نباشد اشکال ندارد.
پرسش: آیا دوچرخه سواری و اسکیت برای دختران درمکانی مانند پارک مانعی دارد؟
پاسخ: اگر در معرض دید نامحرم باشد و وضع او تحریک‌کننده باشد جایز نسیت.
پرسش: آیا زن و مرد در یک استخر می‌توانند شنا کنند؟
پاسخ: جایز نیست مگر اینکه زن وشوهر باشند.
پرسش: آیا شنا در استخر مختلط که هدف، لذت نمى‌باشد، جایز است؟
پاسخ: بنابر احتیاط، رفتن به اماکن لهو و فساد، به طور مطلق جایز نیست (پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله سیستانی، 1393).
موسیقی
2-10-4-1 استفتائات مقام معظم رهبری در مورد موسیقی
پرسش: ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟
پاسخ: هر موسیقى که به نظر عرف موسیقى لهوى و مطرب که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقى حرام محسوب مى‏شود و فرقى نمى‏کند که موسیقى کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفى مکلّف است و اگر موسیقى این‌گونه نباشد بخودى خود اشکال ندارد.
پرسش: گوش‌دادن به نوارهایى که توسط سازمان تبلیغات اسلامى و یا مؤسسه اسلامى دیگر مجاز اعلام شده‏اند، چه حکمى دارد؟ و استفاده از آلات موسیقى مثل کمان، وِیولون و نى چه حکمى دارد؟
 پاسخ: جواز گوش‌دادن به نوارها منوط به تشخیص خود مکلّف است که اگر تشخیص دهد مشتمل بر غنا و موسیقى لهوى مناسب با مجالس عیش و نوش و خوش‏گذرانى و همچنین مطالب باطل نیست، گوش‌دادن به آن اشکال ندارد بنا بر این تجویز آن توسط سازمان تبلیغات اسلامى و یا هر مؤسسه اسلامى دیگر به تنهایى دلیل شرعى براى مباح بودن آن نیست و بکارگیرى آلات موسیقى در موسیقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جایز نیست، ولى استفاده حلال از آنها براى اهداف عقلایى اشکال ندارد و تشخیص مصادیق هم موکول به نظر خود مکلّف است.
پرسش: منظور از موسیقى مطرب ولهوى چیست؟ و راه تشخیص موسیقى مطرب و لهوى از غیر آن چیست؟
 پاسخ: موسیقى مطرب و لهوى آن است که به سبب ویژگی‌هایى که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بى‏بندوبارى و گناه سوق دهد و مرجع تشخیص موضوع عُرف است.
پرسش: آیا شخصیت


دیدگاهتان را بنویسید