دانلود پایان نامه

سازی .وب سایتی های موثر می توانند جامعه ای مجازی از مشتریان راتشکیل دهند . شرکت ها به منظور اجرای یک مدل مشتری محور تجارت الکترونیک نیازدارند تا یکپارچگی و انسجام لازم را در فعالیتهای مربوط به لجستیک داخلی وخارجی وارتباط با تأمین کنندگان خویش در جهت ایجاد انعطاف پذیری سازمانی که برای همگانی میباشد. سریع اینترنت وکسب رضایت مشتریان ، ضروری است ایجاد نماید . به طور خلاصه شرکت باید آن دسته از فعالیتهای تجاری خویش که در ارتباط مستقیم با مشتریان است را از نقطه نظر و دیدگاه مشتریان نهالی ، مهندسی مجدد نمایند. ( منطقی ، 1387).
مرحله پنجم : بازنگری درخدمات مشتریان
تغییرات اساسی که توسط اینترنت بوجود آمده اند ، روابط تمام شرکت ها با مشتریان را تحت تأثیر قرار داده است . شرکت ها بایستی از ویژگیهای منحصربه فرد تجارت الکترونیک ، مزیت کسب کنند وقادر باشند تا تجربه و رابطه ی کم هزینه را با سود آورترین مشتریان خود ایجاد کنند که میزان وفاداری آنهار ا افزایش دهد . برای تحقق این هدف ، رویه ها وروشهای کار بایستی محصولایت تولید کنند که با دانش ، نیازمندی ها و سلایق مشتریان هماهنگ باشد . زیرا مصرف کنندگان در اقتصاد مبنی بر اینترنت ، در فرایند طراحی واقعی محصولات ، درگیر هستند . شرکت ها بایستی مصرف کنندگان را از طریق بکار گرفتن فن آوریهائی که تعامل با مشتریان را ممکن میسازد ، در فرایند توسعه محصولات مشارکت دهند . به عبارت دیگر تمایل داشته باشند که مصرف کنندگان ، به شرکت ها و فعالیت ها و اقدامات آنها دسترسی داشته باشند و به عنوان یک حلقه باز خورد، به جزئی از فرآیند توسعه وبهبود محصولات تبدیل شوند . افزون برآن شرکت ها باید دانش واطلاعات مربوط به مصرف کنندگان را با ساخت و کنترل پایگاه داده های مشتریان ، جمع آوری نمایند یعنی یک دارائی دیجیتالی که از ترجیحات وویژگی های مشتریان ساخته شده است . شرکت آمازون این کار را به خوبی انجام داده است . ( منطقی ، 1384)
شباهت ها وتفاوت های EC وEB
درمورد مفاهیم و معانی تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک دربین مشاوران و کارشناسان امر ، اختلاف نظر وجود دارد . برخی معتقدند که تجارت الکترونیک تمام فعالیتهای الکترونیک سازمان که از تبادلات بازار حمایت می کنند را در بر میگیرد . برخی دیگر بر این باورند که کسب و کار الکترونیک شامل تمام فعالیت های الکترونیک داخلی وخارجی سازمان بوده و تجارت الکترونیک را نیز در برمیگیرد . لادن و تراور معتقدند که این دو پدیده علیرغم تشابهاتی که دارند ، دو پدیده مجزا هستند . به رغم ایشان کسب و کار الکترونیک ، به تمام فرایندها وتبادلاتی گفته میشود که با بهره گرفتن از فن آوریهای دیجیتالی و درون شرکت انجام میشوند وتبادلات تجاری که مبادله ارزش بین سازمانها را شامل میشوند را در بر نمی گیرند . به عنوان مثال مکانیزم آنلاین کنترل موجودی یک شرکت ، جزئی از یک کسب وکار اینترنت است در حالیکه این فرایند های داخلی ، درآمدی برای شرکت ایجاد نمی کنند . به عبارت دیگر برخی فر ایندها وزیر ساخت های EC و EB مشترک می باشند و از یکدیگر پشتیبانی میکنند . سیستم های EC و EB در نقطه ای که سیستم های داخلی EB ، با مشتریان و تأمین کنندگان تداخل پیدا میکنند . به نوعی در یکدیگر ادغام ایجاد میشوند . همچنین کاربردها وفرایندهای EB ، وقتی یک مبادله ارزش صورت میگرند به EC تبدیل میشوند ( Landon & Traver. 2003) .

اگرچه کسب وکار الکترونیک و تجارت الکترونیک دو مفهوم جداگانه اند ، با این حال شباهت هائی بین آنها وجود دارد . هر چه دو پدیده ، فن آوری وب را در سازمانها و فرایندهای تجاری به خدمت می گیرند و استفاده از فن آوریهای وب ، منجربه بهبود کارائی می گردد. از آنجائی که برای اجرای EBو EC به فن آوریهای جدید نیاز است ، شرکت ها نیاز دارند تا سیستم های نرم افزاری ، سخت افزاری و زیر ساخت های تکنولوژیکی خویش را ارتقاء بخشند .

 
 
تجارت الکترونیک اصولاً برفعالیت های خرید و فروش از طریق اینترنت تمرکز دارد . این فعالیت ها ، سفارش دادن ، پرداخت و پیگیری ، ترخیص وتحویل سفارش را شامل میشود . در یک تبادل تجارت الکترونیک ، یک فرد از راه به دور به اطلاعات الکترونیک ، کالاها و خدمات ، از طریق اینترنت ، اینترنت یا اکسترانت دسترسی دارند . بنابراین در یک تبادل تجارت الکترونیک هنگامی که اطلاعات ، پردازش و در پایگاه داده ذخیره میشوند به تعامل و دخالت انسان احتیاج دارد .
تجارت الکترونیک اصولاً حجم اطلاعات در دسترس برای مشتریان احتمالی را افزایش میدهد و بدین ترتیب قابلیت های بازاریابی شرکت را بالا میبرد . تمرکز اصلی تجارت الکترونیک ، نوعا ً بر روی مشتریان است و سایر ذینفعان سازمان که شامل کارمندان و تأمین کنندگان می باشد ، عموما ً در تجارت الکترونیک ، اهمیت زیادی ندارند . ویژگی دیگر تجارت الکترونیک این است که اساسا به عملکرد سیستمی نرم افزارهای مشتریان و سرورهای کامپیوتری محدود میشود. از طرف دیگر ، زیر ساخت های کسب وکار الکترونیک ، از لحاظ تکنولوژیکی پیشرفته تر از تجارت الکترونیک هستند . کسب وکار الکترونیک اصولا ً به استفاده از وب وفن آوریهای مرتبط با اینترنت به منظور برقراری ارتباط بین کنشگران اشاره دارد و این کنشگران فراتر از مشتریان بود و تأمین کنندگان ، کارمندان و نهادهای ذینفع را در برمیگیرد . پس می توان نتیجه گیری کرد که EC زیر مجموعه EB قرار می گیرد . EB سیستم اطلاعات در بین شرکت های متفاوت ومتعدد واقع در مناطق جغرافیایی مختلف و ارتباط بین تأمین کنندگان و مشتریان را ممکن می سازد . اگر چه کسب وکار اینترنت و تجارت الکترونیک دو مفهوم متفاوتند ولی از برخی جهات نیز باهم ارتباط دارند . از آنجائی که تجارت الکترونیک عموماً پیچیدگی کمتری نسبت به کسب وکار اینترنت دارد ، شرکت ها بایستی قبل از شروع استفاده از EB کار با EC را آغاز نمایند . شروع این کار معمولاً به زیرساخت های تکنولوژی احتیاج دارد که امکان ارتباط بین سازمانها و کنشگران گوناگون را میسر میسازد . هنگامی که شرکتی عملکردهای تجارت الکترونیک خود را با موفقیت درآورد ، اینک آماده است تا راهکارهای کسب وکار الکترونیک را به اجرا در آورند . بدون وجود زیر ساختهای تجارت الکترونیک ،برای شرکت ها مشکل است که وظایف و عملکردهای کسب وکارهای الکترونیکی عملی شود . شرکت هم میتواند از دانش جمع آوری شده در خلال اجرای پروژه تجارت الکترونیک ، برای اجرای هرچه بهتر و آسان تر کسب وکار الکترونیک استفاده نمایند .چنانچه شرکتی بخواهد بدون آماده سازی و تدارک برای تجارت الکترونیک ، به سراغ کسب وکار الکترونیک برود، این پروژه ممکن است بسیار پرهزینه و وقت گیر باشد ، بنابراین برای شرکت ها ضروری است تا قبل از بکارگیری راه کارهای کسب وکار الکترونیک ، امکانات و تسهیلات لازم برای استفاده از تجارت الکترونیک را فراهم نمایند . ( 2002 ، Radgrsetal) .
کسب وکار الکترونیک به مفهوم کلی شامل بکارگیری تکنولوژِ جدید برای برقراری ارتباطات زنجیره ای بین تولید کنندگان ، فروشندگان ، تأمین کنندگان وبه طور کلی ارائه دهندگان کالاها و خدمات از یک سو وخریدار ومصرف کننده و یا به طور کلی مشتری از سوی دیگر ، به منظور اتخاذ تصمیم های بهتر ، بهینه سازی کالا و خدمات ، کاهش هزینه ها و استفاده از کانالهای جدید است . ولی تجارت الکترونیک به هرشکلی از نقل و انتقالات در تجارت اطلاق میشود که طرفین مبادله در آن ، بیشتر به صورت الکترونیکی با یکدیگر در تماس هستند تا از طریق نقل وانتقالات فیزیکی . به عبارت دیگر تجارت الکترونیک زیرمجموع ای از کسب وکار الکترونیک در سازمان هاست ، زیرا در کسب وکار الکترونیک ، شکل الکترونیکی کلیه فرایند های کسب وکار سازمان را از قبیل تولید ، تحقیق وتوسعه ، امور اداری ، مالی ، مدیریت منابع انسانی ، پشتیبانی و تجارت الکترونیک ، جزئی بنیادی از کسب وکار به حساب می آید . ( سرمر سعیدی ،1382).
مزیت رقابتی تجارت الکترونیک
از زمان بکارگیری مبادله الکترونیکی داده ها و انجام مبادلات تجاری تا امروز که اینترنت و وب جهانی به عنوان کاراترین ابزار انجام تجارت الکترونیک مطرح شد ، مزایای رقابتی قابل توجهی نصیب افراد و شرکت هایی که به این شیوه تجاری تجارت میکنند ، گردیده است . مزایای ناشی از تجارت الکترونیکی رابر اساس یک تقسیم بندی جدید می توان به دو دسته مزایای مربوط به عرضه کنندگان ومزایای مربوط به مشتریان تقسیم بندی کرد . از مزایای تجارت الکترونیک برای فروشندگان وعرضه کنندگان می توان موارد زیر را نام برد :
صرفه جویی هزینه ای در انجام فعالیت های مربوط به ترویج و بازاریابی
ارتقا ء خدمت رسانی به مشتریان وانعطاف پذیری خدمت رسانی به مشتریان
ارتباطات بادوام و سود آورتر با مشتریان و عرضه کنندگان
صرفه جویی درهزینه
ایجاد بازارهای جدید
افزایش امکان طراحی محصولات وخدمات جدید
افزایش امکان استفاده از ابزار تولید وسفارش و تحویل همزمان و در نتیجه آن کسب سهم بیشتر بازار
ارتقاء تصویر برند فروشنده و به تبع آن افزایش وفاداری مشتریان به آن برند .
گریز ناپذیر بودن تجارت الکترونیک :
رشد سریع وروز افزون تجارت الکترونیکی در کشورهای پیشرفته و مزیت های رقابتی حاصل از آن به مفهوم آن است که کشورهای در حال توسعه باید سریعا ً در راهبرد ما و سایت های تجاری وبازرگانی خودتجدید نظر اساسی به عمل آورند . عمده ترین دلایل
قابل طرح دراین زمینه به شرح زیر است :
درصورت عدم به کارگیری تجارت الکترونیکی ، موفقیت رقابتی کشورهای در حال توسعه به میزان صرفه جویی حاصل از انجام مبادلات به صورت الکترونیکی ، تضعیف خواهد شد.
بهره نگرفتن از تجارت الکترونیکی ، همچنین به معنای کندی در انجام معاملات و ازدست رفتن فرصت های لحظه ای و زود گذر در تجارت جهانی است .
با گسترش این شیوه از مبادلات در کشورهای پیشرفته ، شیوه های کاغذی قبلی منسوخ میشوند و در عمل ، امکان انجام مبادله با این کشورها از طریق روش های سنتی از میان خواهد رفت که این امر برای کشورهایی که به روش سنتی عمل میکنند ، به معنای منزوی شدن در عرصه ی تجارت جهانی خواهد بود. ( 2007 ، Wilong)

پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

گذشته از این عوامل ، گسترش فناوری اطلاعات نقش مهمی در ایجاد اشتغال ورشد تولید درکشورها ایفا میکند . به نظر میرسد ، ابعاد فناورانه ی تجارت الکترونیکی و زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری برای پیاده سازی آن ، مهمترین حجم کاری را در صنعت انفورماتیک در برداشته ویکی از کارآفرین ترین زمینه کاری در دهه نخست هزاره سوم باشد. در راهکارهای بخش بازرگانی ،اموری نظیر تنظیم و پیشنهاد لایحه ی تجارت الکترونیکی ، برگزاری دوره های آموزشی فنی – کاربردی در زمینه ی تجارت الکترونیکی و الزام شرکتها ،موسسه ها و سازمان های دولتی دخیل در صادرات ، به انجام حداقل 50درصدی از مبادلات خارجی خود را از طریق بهره گیری از فناوری تجارت الکترونیکی ، تصریح شده است . ولی به دلایلی نظیر : محدود شدن این اقدامات وسیاست ها به بخش دولتی ، فراگیرنبودن آنها ، نبود انگیزه ها ومشوق های لازم برای حضور جدی بخش غیر دولتی در این امر ، و از همه مهمتر ، عدم اعلام صریح و روشن رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ، به نظر نمی رسد که گسترش تجارت الکترونیکی در کشور توفیق چندانی داشته باشد.
به منظور حصول اطمینان از توفیق این فرایند ، ضرورت دارد دولت جمهوری اسلامی ایران نیز مانند سایر دولت های جهان ، با ارائه چارچوبی مشخص ، رویکرد خود را به این موضوع بیان کند ومجموعه اقدامات وسیاست هایی را که اجرای آنها را ضروری می داند ، مشخص کند در این رویکرد باید به وضوح جایگاه و نقش دولت و بخش های غیردولتی معین شود ،چارچوب های قانونی لازم پیش بینی شوند ، زیرساخت های مورد نیاز ومشوق های لازم برای حضور آنها ارائه شود. به علاوه ، برای انجام هریک از این وظایف و سیاست ها ، وزارتخانه ها یا سازمان های خاصـی مسئول شناخته شوند .
( عزیزی ، 1388) .
تحقیقات انجام گرفته در رابطه با پذیرش تجارت الکترونیک.
جدول 2-5 تحقیقات انجام شده در زمینه پذیرش تجارت الکترونیک
متغیر
نویسندگان
رقابت
وانگ (1-2) ، گراور وگسلار(1993) ، لین (2006) ، وانگ وچنگ (2004) ،کوبارورابرتس(1999) دولیکارچتری (2004)، استاکرل و استند لینگ (2006)، لوتومگستون واتانا (2003)، چانگ و پروان (2007)، تان و همکاران (2007) ،پون (2000) ،چالز وهمکاران (2001) ،ویلاسکا وهمکاران (2007)
ویژگی سازمانی
کولا وتاتالگو (2003) ، گراور وگسلار(1993) ، اولانیتس و همکاران (19994) ، آرنات وبریج واتر (2002) ، کاگلیا نو و همکاران (2003) ، آکران وکاتلر(1999) ، سوباروا ،کلن متس ومورا مانک (2003) ، تانگ ویاپ (1995) ، کوبارورابرتس(1999) ، تاجر وهمکاران (2005) ، گوانچائو (2001) ، گراندون وپیرسون (2004) ، ویلاسکا وهمکاران (2007) ، ژئو وهمکاران (2003) ، استاکدل و استندینگ (2006)
گرایش استراتژیک
ویلاسکاوهمکاران (2007)، ریموند (2001) ، لی وهمکاران (2001) ، گراور(1993) ، کاتلونرو (1997) ، علوی و همکاران (1999) ، مهرتنر وهمکاران (2001) ، پونسواتمن (1999) ، رابرتز پرموکار(1999) ، گراندون وپیرسون (2004) ، ایکوا و همکاران (2003) ، ولین و همکاران (2003) ، مک گریگور ووراندالبک (2004)، آکرال وکاتلر (1999) ، سوباروا ، گلن متس ومورا مانگ (2003)
متغیر
نویسندگان
نـوآوری
شاو (2001) ، تانگ ویاپ (1995) ، گراورگسلار(1993) ، وانگ وچنگ (2004) ، پرم کوبار ورابرتس (1999) ، ناسکو وهمکاران (2007) ، مک گریگور و ورا زالیک (2004) ، سوباروا ، گلن متس ومورا مانگ (2003) ، تانگو ویاپ (1995) ، کوباورابرتس(1999) ، تاجر وهمکاران (2005) ، گوان وچائو (2001) ، گراندون وپیرسون (2004) ، ژنو وهمکاران (2003) ، ویلاسکا وهمکاران (2007) .
ویژگیهای مدیران
وانگ (2001) ، برچک وفرایگز (2002) ، وانگ (2001) ، کانلاومونرو (1997) ، علوی وهمکاران (1999) ، کارداراس ، کاراکوستاس(2001) ، سوباروا ، گلن متس و مورا مانگ (2003) ، تانگ ویاپ (1995) ، کوبارورابرتس (1999) ، تاجر وهمکاران (2005) ، گوان وچائر(2001) ، تانگ ویاپ (1995) ، گراندون وپیرسون (2004) ، ویلاسکا وهمکاران (2007) ، مهرتنز ،کراگ ومیلز(2005)، سیال ورحمان (2003)
فناوری اطلاعات
ویلاسکاوهمکاران (2007) ،برچک وفراگیز (2002) ، وانگ وچنگ (2004) ، بیجمن وکمرد (1997) ، موچولاوبراکل (2001) ، کوبارورابرتس (1999) ، ملاولیکر (2005) ،سوباروا ، گلن متس ومورامانگ (2003) ، تانگ ویاپ (1995) ، کوبارورابرتس (1999) ، تاجر و همکاران (2005) ، گوان وچائو (2001) ، گراندون وپیرسون (2004) .
Source : Rogers .s.william (2010)
صادرات

دسته بندی : پایان نامه مدیریت

دیدگاهتان را بنویسید