دانلود پایان نامه

ا به حداقل کاهش دهد.
جدول 2-4 ، موانع تجارت الکترونیک
محدودیت های فنی
محدودیت های غیر فنی
فقدان استانداردهای جهانی در مورد کیفیت ، امنیت و اطمینان .
پهنای کم و ناکامی باندهای مخابراتی .
تازگی وبه بلوغ نرسیدن ابزارها و وسایل توسعه نرم افزاری.
وجود مشکلات در یکپارچه سازی نرم افزارهای اینترنت و تجارت الکترونیک با وظایف و پایگاه داده های فعلی .
بالا بودن هزینه وب سرورهای خاص و سرورهای شبکه .
هزینه بالا ویا عدم دسترسی به اینترنت برای برخی افراد و شرکتها
حل نشدن برخی مسائل قانونی مثلا ً مالیات
عدم وجود قوانین ومقررات و استانداردهای ملی و بین المللی برای برخی شرایط
دشواری اندازه گیری برخی از مزایای تجارت الکترونیک از قبیل تبلیغات اینترنتی
بسیاری از خریداران و فروشندگان قبل از شرکت در تجارت الکترونیک می خواهند جایگاه خود را تثبیت کنند.
مقاومت مشتریان در برابر فروشگاه های مجازی.
مردم هنوز به تبادلات بدون کاغذ والکترونیکی ، اعتماد واطمینان ندارند .
بسیاری از افراد و شرکتها به گمان این که تجارت الکترونیک پرهزینه است ، حتی نمی خواهند آن را امتحان کنند .
در بسیاری از فعالیتهای تجارت الکترونیک ، سود آوری پایین عملیات به دلیل کم بودن تعداد خریداران و فروشندگان ، احساس شود .
موانع تجارت الکترونیک درکشورهای توسعه یافته
گیبس و همکارانش (2002) طی تحقیقی که بر روی عوامل پذیرش تجارت الکترونیک در 10 کشور فرانسه ، دانمارک ، آلمان ، آمریکا و برزیل ، مکزیک ، چین و ژاپن ، سنگاپور ، تایوان انجام دادند ، دریافتند که پذیرش آن تحت تأثیر عواملی در سطح ملی و جهانی قرار دارد . (2002 Gibbsetal ) .
در سطح جهانی می توان به جهان سازی بازارها وتولید ، راهبرد شرکت های چند ملیتی ، آزاد سازی تجارت و رقابت جهانی اشاره کرد . در سطح ملی دو دسته عوامل وجود دارد . اولین عامل محیط ملی است که شامل جمعیت کشور ، منابع مالی و اقتصادی ، زیرساختهای اطلاعاتی ، رقابت و ساختار صنعتی محیط سازمانی و عوامل اجتماعی – فرهنگی از قبیل ترجیحات مصرف کنندگان میشود . عامل دوم به خط مشی ملی مربوط میشود و شامل آزاد سازی مخابرات وبازارهای فن آوری اطلاعات ، حمایت از رشد تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات و وضع قوانین ومقررات در زمینه تجارت الکترونیک میشود.
موسسه تحقیقاتی اکونوهیت هم که هرساله تحقیقات وسیعی را در زمینه تجارت الکترونیک و میزان آمادگی الکترونیکی کشورها انجام میدهد ، عوامل زیر را به عنوان عوامل کلان محیطی معرفی کرده است .(2007 EIU).
زیرساخت های ارتباطی وتکنولوژیک
محیط کسب کار
پذیرش تجارت الکترونیک توسط مصرف کنندگان و کسب و کارها
محیط سیاسی – قانونی
محیط اجتماعی – فرهنگی
خدمات پشتیبان
موانع تجارت الکترونیک در کشورهای در حال توسعه
عوامل متعددی مانع رشد سریع تجارت الکترونیک در کشورهای در حال توسعه هستند . برخی از این عوامل عبارتند از : (2003 Aljifrietall).
امنیت اطلاعات
امنیت اطلاعات در تجارت الکترونیک یکی از موضوعات بسیار مهم است . شرکت ها ومصرف کنندگان به طور دائم از طریق اینترنت ، اطلاعات محرمانه ای را برای فروشندگان وخریداران ارسال میکنند. هر چه تعداد این تبادلات افزایش یابد ، حمله به سیستم های امنیتی نیز زیادتر میشود . این حملات می توانند منجر به دزدیه شدن داده ها و خرابی فایل ها ، دسترسی به اطلاعات محرمانه و شخصی و حتی نابودی شرکتها شوند . کرانین معتقد است مسائل مریوط به حریم شخصی افراد از قبیل امنیت ، سانسور و استراق سمع ، آنها را از ارتباط برقرار کردن دلسرد و مایوس میکند . تحقیقی در مورد شرکت های علاقه مند به کسب و کار الکترونیک در مالزی نشان داد 70% از این شرکتها اعتقاد دارند که عدم امنیت ، مهمترین مانع پیش روی تجارت الکترونیک است . مسائل مربوط به امنیت اطلاعات در کشورهای در حال توسعه به دلیل فقدان مراجع قانونی وسیستم های مخابراتی مطمئن است که حفاظت مورد نیاز برای رشد تجارت الکترونیک در این کشور ها رافراهم میکند . همچنین عدم اطمینان به ارسال اطلاعات از طریق اینترنت ، اغلب به دلیل فقدان سیستم های امنیتی و رویه های کد گذاری است .
زیرساخت های فنی وصنعتی
زیرساختها ، چارچوب اجرا ، ارتباط و استفاده از شبکه ها هستند . متأسفانه شرکتهای در حال توسعه فاقد زیرساخت های ارتباطی مناسب هستند . افراد و شرکتها در کشورهای در حال توسعه بدون وجودزیر ساختهای کافی نمی توانند باهم مشارکت داشته باشند .
طبق گزارش بانک جهانی (2001) در کشورهای در حال توسعه نظیر هند وچین به ازای هر 1000نفر ، به ترتیب 3/3، 2/12 کامپیوتر شخصی وجود دارد . در عوض در کشورهای پیشرفته نظیر ایالات متحده ، به ازای هر 1000نفر 5/510 نفر کامپیوتر شخصی وجود دارد . تأمین و راه اندازی زیر ساختهای مناسب و مطلوب ، بسیار پرهزینه است .
همچنین هزینه های مرتبط با خرید فن آوری ( مثلا ً کامپیوتر ) در این کشورها ، خود عاملی است که رشد تجارت الکترونیک را محدود میکند . ( 2003 Aljifriet alt).
سطح تحصیلات
تجارت الکترونیک به عرصه ای تبدیل شده که اجرای آن مستلزم سطح خاصی از دانش و آگاهی است و جای تعجب نیست که فقدان دانش و آموزش در این زمینه ، یکی از موانع اصلی بکارگیری تجارت الکترونیک است . کشورهای در حال توسعه در زمینه آگاهی از اینترنت ، آشنایی باکاربردهای اینترنت و نیروی کارماهر در زمینه فن آوری اطلاعات ، با کمبود مواجه هست
ند . حتی در مواردی که افراد با اینترنت آشنائی دارند . بسیاری از آنها به دلیل آنکه نمی دانند اینترنت چگونه زندگی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد ، با آن مخالفت میکنند. در برخی از این کشورها این برداشت غلط وجود دارد که افزایش کاربرد فن آوری اطلاعات ممکن است جای نیروی انسانی را بگیرد و در نتیجه منجربه بیکاری آنها شود .
دولـت
جو سیاسی و قانونی کشور چنانچه همکاری درستی با دولت نداشته باشد ، میتواند یکی از موانع عمده رشد تجارت الکترونیک باشد. یکی از این موانع که در کشورهای در حال توسعه وجود دارد فقدان یک سیستم پرداخت واحد است که انتقال وجوه از یک موسسه مالی در یک کشور به موسسات مالی سایر کشورها را ممکن میسازد . اگر چه در ایالات متحده در مورد بسیاری از کالاها و خدماتی که به صورت آنلاین خریداری میشوند ، از کارت اعتباری استفاده میشود اما در بسیاری از کشورها ، کارت های اعتباری به دلیل مسائل مربوط به زیرساخت ها و عدم اعتماد مردم به آنها ، رایج نشده اند . همچنین به دلیل اینکه کدهای تجاری واحدی که در سطح بین المللی اعتبار داشته باشند برای تجارت الکترونیک وجود ندارد ، هیچ استاندارد و قانونی در ارتباط با خرید و فروش محصولات ، در بین شرکت های واقع در کشورهای مختلف وجود ندارد .
مسائل اجتماعی و فرهنگی
هنگام بحث از جهانی سازی تجارت الکترونیک ، فرهنگ یکی از مسائل عمده به شمار میرود . رایج شدن زبان انگلیسی سبب خواهد شد که بسیاری از کشورهای خارجی پا به این عرصه بگذارند . البته شرکتهای واقع در کشورهائی که زبان انگلیسی در آنها رایج نیست ،از شرکت در تجارت الکترونیک در مقیاس بین المللی مستثنی هستند . روی آوردن به زبان انگلیسی به معنی دست کشیدن از بخشی از فرهنگ سازمانی است . شرکت ها ، مشتریان و دولت ها مسئولیت دارند تا توسعه تجارت الکترونیک در منطقه خویش را تشویق و ترغیب نمایند . فرهنگهای مختلف ، چگونگی درک مفاهیم ارزش گذاری آنها و تفسیر تصاویر و مطالب موجود در وب سایت ها را تحت تأثیر قرار میدهند . در حالیکه بسیاری زبان ها از چپ به راست نوشته میشوند تعدادی نیز مثل زبان فارسی و عمومی از راست به چپ نوشته میشوند . به نظر نمی رسد طراحی و راه اندازی وب سایتی که توسط مدل زبان عرب مشاهده خواهد شد، درصورتی که به قالب آن عادت نکرده اند ، فایده ای داشته باشد. مثال دیگر به آمریکای لاتین مربوط میشود که برای روابط چهره به چهر ه ،ارزش خاصی قائلند و درگیرشدن در معامله ای که طرف دیگر آن را نمی شناسند ، برای آنها کراهت دارد و ناشناس ماندن کاربران ، که یکی از ویژگی های اینترنت است ، احتما لاً مانع شرکت آنها در تجارت الکترونیک میشود. از این رو تفاوت های فرهنگی در هر جامعه ، مانعی را برای سایر جوامع به وجود می آورد که ارزش ها و ترجیجات مختلفی دارند . در حال حاضر کمبود رهنمودهائی در تجارت الکترونیک که از دیدگاه فرهنگی به طراحی وب سایت کمک کند ، احساس میشود. (2003 Aljifriet alt).
عوامل موثر در موفقیت تجارت الکترونیک
برای اطمینان از موفقیت انجام تجارت الکترونیک ، بایستی عوامل زیر را مورد توجه قرار دهیم . ( 2001st – pierre ) .
وفاداری مشتریان
خدمات مشتریان
تبلیغات اینترنتی
رفتار و نگرش مشتریان
تهیه پایگاه داده ای از مشتریان اینترنتی
تعیین قیمت بهتر برای کالاها و خدمات
تجارت مصرف کنندگان آنلاین
همینطور ژنیکس معتقد است که برای موفقیت در تجارت الکترونیک بایستی به موارد زیر توجه داشت .
عامل نیروی انسانی
مهارت فنی و دانش کارکنان در ارائه خدمات و کالا

پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

مهارت در مدیریت پروژه
آشنائی کارکنان با زبان های خارجی
آگاهی فرهنگی کارکنان
زیرساخت های فرهنگی
زیرساخت های مخابراتی قابل اطمینان که انتقال حجم زیادی از اطلاعات را را با سرعت و هزینه ای منطقی ممکن سازد .
کامپیوترهای شخصی به روز و سایر نرم افزارها وسخت افزارها مورد نیاز
دانش فنی به روز کارکنان
تعامل با مشتریان
نقطه تماس مشتری ، از نیازهای او آگاه باشد .
بین مشتری و فروشنده اعتماد وجود داشته باشد .
مشتری بتواند ارتباط را با زبانی آغاز کند که برای فروشنده قابل فهم باشد .
فر این های مرتبط با حل مشکلات مشتریان ، در محل وجود داشته باشد .
زیر ساخت های تجاری
طرح تجارت مناسب و مطلوب ، موجود باشد .
سازمان کسب و کار موجود باشد .
فرآیندهای تجاری از قبیل حسابداری ، ارسال صورت حساب و ……. آماده باشد .
تبلیغات ، موجود باشد و در فرایند ارتباطات سازمانی به نحوی موثر عمل کند .
روش های تماس با مشتریان بالقوه کار آمد باشد .
پردازش پرداخت و سیستم های پشتیبانی از پرداخت مشتریان به شرکت ، موجود باشد .

نماینده ای قانونی برای پاسخگوئی و پشتیبانی از مشتریان وجود داشته باشد .
مزیت در هزینه ، کسب شود ( 2001، Jennex ) .
علل عدم موفقیت در تجارت الکترونیک
بعد از پرداختن به عوامل موفقیت تجارت الکترونیک لازم است که به علل عدم موفقیت در این کار نیز اشاره شود . پالک معتقد است عدم موفقیت در تجارت الکترونیک از موارد زیر ناشی میشود .(20001، paulk)
مدلهای کسب وکار برای مقابله باچالش های جدید کافی نیست :
انتظارات زیاد از فن آوری های نوین
فقدان بینش مشترک در مورد اینکه شرکت چگونه فعالیت خواهد بود.
تغییرات زیادی که با سرعت روی میدهند .

 
 
راه حل های جدیدی که برای رفع مشکلات معرفی میشوند ، انسجام فرایند های فعلی را ازبین می برد .
فقدان چارچوبی برای توسعه تجارت الکترونیک
مراحل تبدیل شکل سنتی کسب وکار به شکل الکترونیکی آن
لی معتقد است برای تبدیل شکل سنتی انجام کسب و کاربه صورت الکترونیکی و طراحی و اجرای چارچوبی برای کسب مزیت رقابتی در تجارت الکترونیکی باید پنج مرحله را پشت سر گذاشت .(2001، Lee)
مرحله اول : تعریف مجدد مزیت رقابتی
تجارت الکترونیک اساس رقابت را تغییر داده است . سرعت ومنافع اقتصادی انجام کسب و کار، در حال تغییر است . مدیریت هزینه های ثابت و انتظارات مشتریان به یک عامل کلیدی کسب موفقیت تبدیل شده است . اینترنت چگونگی فروش محصولات در صنایع مختلف را دگرگون ساخته است .مدیران اجرائی بایستی مزیت رقابتی خویش را برحسب هزینه ، تمایز و بازاریابی دوباره تعریف کنند. برای مثال تجارت الکترونیک ، کاهش هزینه های تبادلات فروشندگان را ادامه خواهد داد و نفوذ پیام های آنان به بازارهای جدیدرا افزایش خواهد داد . یعنی تمایز محصولات برای فروشندگان ، مشکلتر خواهد شد ومصرف کنندگان به راحتی می توانند قیمت ها ومزایای جانبی محصولات فروشندگان بیشماری را مقایسه نمایند . به علاوه تجارت الکترونیک قوانین توزیع محصولات را نیز تغییر داده است . برای مثال ، کامپک (compay در دهه 1990، بهترین شبکه توزیع خرده فروشی را در صنعت کامپیوتر پایه ریزی کرد ولی نتوانست بارویکرد فروش مستقیم سریع و ارزان شرکت کامپیوتری دل (Dell) که در سایه فن آوری اینترنت فراهم کرده بود ، رقابت نماید .
مرحله دوم : تفکر مجدد در زمینه راهبرد کسب وکار
راه اندازی یک وب سایت ، کار ساده ای است اما خلق یک مدل کسب وکار مبتنی بر وب ، کار نسبتاً دشواری است . بایستی تفکر و نگرش ساخت یک وب سایت را با طراحی چارچوبی ت دهید که از راهبرد تجارت الکترونیک ، پشتیبانی کند . فن آوری های تجارت الکترونیک تعامل تعاملات مشتریان با شرکت را آسان و کم هزینه ساخته ودر عین حال شناخت ترجیحات والگوی خرید آنها را نیز ممکن نموده است . به طور کلی مدیران باید نگاهی جامع به این موضوع داشته باشند که چگونه می تواند بر تمام سرمایه گذاری های خویش در زمینه اجرای راهبرد هایشان به نحوی تمرکز داشته باشندکه انجام کسب و کار مشتریان با خویش را تسهیل نمایند. برای مثال یک شرکت می تواند از مارک تجاری و فروشگاهی فیزیکی فعلی خویش برای خدمات رسانی به مشتریان آنلاین خود استفاده کند مثل (www.toysrus.com) و یا درکل فرایند خرید کالایا قطعات به مشتریان کمک نمایند (www.edmunds.com) .
مرحله سوم : مجدد مدل های سنتی کسب وکار و درآمد
ریپورت واسویکلا (Rayport& svoikla) معتقدند که ورود به عرصه تجارت الکترونیک ، رقابت در بازار های مجازی وفیزیکی را شامل میشود. کالاها و خدمات به صورت اطلاعات دیجیتالی در بازار های مجازی وجود دارند واز طریق کانالهای اطلاعاتی ، قابل ترخیص وتحویل هستند. خود اطلاعات یک منبع با ارزش است و فرصت هائی را برای توسعه روابط جدید با مشتریان با هزینه ای پایین فراهم میکند . (برای مثال u ps and fed Ex) همچنین فرصت هائی را برای ارائه خدمات جدید ( یعنی مدل های جدیی درآمد و کسب وکار ) و بهبود کارائی داخل سازمان (برای مثال شبکه اینترنت شرکت بوئینگ ) به وجود می آورد . مدیران بایستی به این موضوع توجه کافی داشته باشند که شرکت آنها چگونه می تواند به خلق ارزش هم در کسب و کار سنتی وهم در دنیای اطلاعات محور تجارت الکترونیک بپردازد .
مرحله چهارم : مهندسی مجدد شرکت و وب سایت
وب سایت شرکت نباید فقط یک کانال ساده ارتباطی و به نوعی ارائه همان فعالیتهای بازاریابی و اطلاعات سنتی در مورد شرکت و محصولاتش به صورت اینترنتی باشد. وب سایت باید وسیله ای باشد برای جمع آوری اطلاعات مشتریان در هرتعامل ،مبادله و یا شخص

دسته بندی : پایان نامه مدیریت

دیدگاهتان را بنویسید