دانلود پایان نامه

را دارند به علت وجود امکانات لازم در دامنه‌ کوه زیبای آربابا در این دو پارک کوهستانی توقف می‌نمایند.
دریاچه سد بانه
این دریاچه‌ کوچک به علت قرارگیری در مسیر جاده‌ سقز به بانه زیبایی خاصی به منطقه داده است به ویژه اینکه منظره زیبای آن از فراز گردنه‌ خان نمایان می‌شود. این دریاچه به علت موقعیت ممتاز آن (10 کیلومتری شهر بانه) و پوشش جنگلی اطرافش یکی از مکان‌های عمده جذب و استراحت گردشگران است.

تفرجگاه سورین
این تفرجگاه در 12 کیلومتری جنوب شرقی بانه و در مسیر جاده بانه به مریوان قرار گرفته است، این منطقه از لحاظ پوشش جنگلی پر تراکم‌ترین نقطه شهرستان بانه است که در دو طرف جاده ارتفاعات را پوشانده و منظره زیبایی از کوه و جنگل را به وجود آورده است، مسجد قدیمی و زیارتگاه سورین نیز در این تفرجگاه قرار دارد.
روستا و غار شوی
این روستا به علت چشم‌انداز زیبای کوه، جنگل و رودخانه، معماری ویژه و هم‌چنین قلعه و سد باستانی آن یکی از مقاصد گردشگران محسوب می‌‌شود.
در کنار این روستا غار مشهوری قرار گرفته است که طول آن 267 متر است و در انتهای آن دریاچه کوچکی وجود دارد، بازدید از این غار در حال حاضر فقط با امکانات فنی میسر است و در آینده برای بازدید عموم آماده خواهد بود.
روستای نجنه علیا
روستای نجنه علیا یکی از روستاهای هدف گردشگری است که در فاصله 38 کیلومتری جاده بانه به سردشت در محیطی جنگلی و کوهستانی قرار گرفته است. اهمیت این روستا به جز محیط طبیعی، بکر و زیبای آن در فراوانی چشمه‌سارها، وجود قرآن قدیمی در مسجد تاریخی آن و مجتمع شیلات کوچکی در روستا ست که ماهی‌های آن طعم بسیار لذیذی داشته و در همان محل ارائه می‌شود).اداره کل استان کردستان سازمان تامین اجتماعی با ادرس www.edarehkolskh.sso.ir ) .
4-13-2 اقامتگاههای شهر بانه
در زیر لیستی از اقامتگاههای شهر بانه ارائه شده ، با گذر زمان و رشد فزاینده صنعت گردشگری در این منطقه این اقامتگاهها نیز رو به فزونی هستند .
جدول 7-2 لیست اماکن اقامتی
ردیف مکان اقامتی درجه تعداد اتاق تعداد تخت
1 هتل ستاره طلایی 2 ستاره A 90 488
2 هتل سامان 2ستاره C 40 80
3 هتل ماسی نجنه علیا 2 ستاره 4 8
4 باشگاه فرهنگیان 1 ستاره A 4 484
5 هتل شار 1 ستاره 90 498
6 مهمانسرای گوران ممتاز 49 90
7 مهمانسرای سعدی ممتاز 40 90
8 مهمانسرای گلستان ممتاز 48 99
9 مهمانسرای باران ممتاز 0 90
10 مهمانسرای مروتی ممتاز 0 4
11 مهمانسرای جباری ممتاز 1 40
12 مهمانسرای محمد پور ممتاز 1 41
جمع 400 144
منبع : مراد نژاد و همکاران ، 1391
1-4-13-2 متوسط مدت اقامت گردشگران در شهر بانه
جدول 5-2 متوسط اقامت گردشگران را طی سالهای 1384-1394 در شهر بانه نشان می دهد . این جدول برای درک ضرورت برنامه ریزی صحیح برای توسعه گردشگری خرید در اینده بسیار با ارزش است .
جدول 8-2: متوسط اقامت گردشگران در شهر بانه طی سالهای 1384-1391
سال متوسط اقامت (روز)
1384 اقامتهای کوتاه مدت و گذری (نصف روزه)
1385 یک روزه
1386 یک روز و نیم
1387 دو روز
1388 دو روز و بیشتر
1389 دو روز و بیشتر
1390 دو روز و بیشتر
1391 دو روز وبیشتر
منبع : مراد نژاد و همکاران ، 1391

2-4-13-2 درصد اشغال واحدهای اقامتی
جدول زیر داده های مربوط به درصد اشغال واحدهای اقامتی را طی سالهای 1384-1391 نشان می دهد.
جدول 9-2: درصد اشغال واحدهای اقامتی شهر بانه طی 1384-1391
سال سه ماهه اول سه ماهه دوم سه ماهه سوم سه ماهه چهارم
1384 0% 19% 94% %90
1385 8% %1 8 %94
1386 9% %4 %0 %90
1387 9% %0 %0 %94
1388 1% %4 %0 %94
1389 0% %4 %90 %94
1390 4% %14 %98 %0
1391 10% %10 0% %0
منبع : مراد نژاد و همکاران ، 1391
5-13-2 امار ورودی گردشگران به شهر بانه طی سالهای 1384-1391
جدول 10-2: گردشگران ورودی به شهر بانه طی سالهای 1384-1391
سال 20روز اول سال(نفر) کل سال(نفر)
1384 484888 800888
1385 190888 4888888

1386 900888 4088888
1387 800888 8800888
1388 800888 9488888

دانلود پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

1389 908888 9000888
1390 408888 1088888
1391 800888
منبع : مراد نژاد و همکاران ، 1391
14-2پیشینه تحقیق
1-14-2مطالعات داخلی :
با شناخت نقش بازارچه ها ، اهداف و مزیتهای ان و قوانین دولتی در این زمینه سعی در مرور مطالعات داخلی در این زمینه می کنیم .
پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان ارتباط عوامل جمعیت شناختی و رفتار خرید صنایع دستی گردشگران اروپایی در ایران نگارنده بنفشه عطرسایی بهمن 88
در این پایان نامه ، خرید بر اساس مدل سه وجهی Uh(2007)شامل ویژگیهای جمعیت شناختی،ویژگیهای سفر و ویژگیهای محیطی و موقعیتی مقصد مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت با بهره گرفتن از امار استنباطی رابطه بین این سه ویژگی و هزینه کرد گردشگران اروپایی برای خرید صنایع دستی مشخص شده است (عطرسایی ، 1388).
دکتر سعیدی و همکاران (1388) از دیدگاه جامعه شناسی –اقتصادی بازارچه های مرزی کیله سردشت و تمرچین پیرانشهر و اثر انها را بر متغیرهای اقتصادی و اجتماعی مانند رفاه (بهداشت ، فراغت ، مسکن و …)، اقتصاد رسمی و غیر رسمی ، امنیت سیاسی و اجتماعی و مهاجرت مورد بررسی قرار داده اند . نتیجه ان که استقرار بازارچه ها حجم اشتغال و درامد بومیان را بالا برده و اقتصاد غیر رسمی را کاهش داده است ، بهداشت و تغذیه و مسکن را بهبود بخشیده اما در ایجاد اوقات فراغت تاثیر مثبتی نداشته همچنین باعث ایجاد امنیت اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی در منطقه شده است .
در مورد بازارچه های مرزی تحقیقات متعددی در داخل کشور انجام شده که غالب انها به استانهای کردستان ، اذربایجان غربی ،کرمانشاه و سیستان مربوط می شود . این تحقیقات به دو گونه هستند: تحقیقاتی که نقش بازارچه های مرزی را در ایجاد توسعه ، اشتغال و امنیت در استانها و شهرهای مرزی بررسی می کنند و تحقیقاتی که نقش بازارچه های مرزی را در توسعه گردشگری نشان می دهند . مقاله ای در سال 1391 به بررسی نقش بازارچه های مرزی در ایجاد توسعه، امنیت و ابعاد اقتصادی و اجتماعی ان می پردازد، مورد مطالعه بازارچه مرزی جوانرود در استان کرمانشاه است. در این مقاله سعی شده است اثرات اقتصادی- اجتماعی و امنیتی بازارچه مرزی جوانرود به عنوان پدیده ای اقتصادی بر متغیرهای رفاهی،اجتماعی و امنیتی،مورد ارزیابی قراربگیرد . نتایج زیر از تحقیق به دست امده است: بازارچه مرزی جوانرود توانسته از اقتصاد غیر رسمی این شهر بکاهد و اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در خود بازارچه و در شهرستان جوانرود ایجاد کند . امنیت اقتصادی و اجتماعی ناشی از بازارچه مرزی شیخ صالح باعث جذب سرمایه به این منطقه شده است (عاشری و همکاران ، 1391) . در مقاله دیگری با عنوان تاثیر بازارچه های مرزی در توسعه فضایی مناطق مرزی مورد مطالعه بازارچه مرزی باجگیران، برگرفته از پایان نامه دانشگاه شهید بهشتی با عنوان نقش بازارچه های مرزی در توسعه روستایی به انزوای مناطق مرزی و دوری انها از قطبهای صنعتی و سطوح توسعه یافتگی و اشتغال و امنیت این مناطق پرداخته شده است . روستای باجگیران به عنوان یک روستای مرزی و دور از مرکز مورد مطالعه قرار گرفته این روستا از توابع شهرستان باجگیران استان خراسان شمالی است . بعد از راه اندازی بازارچه شاهد توسعه یافتگی ، اشتغال ، جلوگیری از مهاجرت و رشد زیر ساختهادر این روستا و روستاهای حاشیه ای هستیم . در مقاله دیگری با عنوان نقش بازارچه های مرزی در هدایت مهاجرت روستایی-شهری به بررسی پدیده مهاجرت به مرکز که نتیجه عدم توسعه، اشتغال و امنیت در مناطق مرزی و پیرامونی است پرداخته شده مورد مطالعه ان روستای باشماق مریوان است که در مرز عراق و ایران قرار دارد . در این مطالعه به بررسی این بازارچه و همزمان جمعیت بومی مریوان و ضریب مهاجرت پرداخته شده و نقش بازارچه مرزی باشماق در مهاجرت یا تمرکز بومیان بررسی شده است (احمدی و تاراسدی ، 1391 ). در مقاله ای با عنوان تحلیل اثرات بازارچه های مرزی بر متغیرهای کلان اقتصادی مورد مطالعه بازارچه مرزی سردشت ، به بررسی مبادلات تجاری به عنوان عاملی برای ایجاد تفاهم و دوستی و حداکثر بهره برداری از منافع و منابع مشترک و در نتیجه رونق اقتصادی و اشتغال برای ساکنین مرزی و جلوگیری از مهاجرت ، اقتصاد و توسعه پایدار می پردازد(سرایی و شمسی ، 1391). در مطالعه دیگر با عنوان نقش بازارچه های مرزی در توسعه پایدار شهرهای مرزی مورد مطالعه شهر بانه از بازارچه های مرزی به عنوان عاملی برای ایجاد توسعه و امنیت پایدار نام برده شده است .
در غالب این مطالعات بازارچه های مرزی ضرورتی برای برقراری امنیت ، جلوگیری از فقر و بیکاری و مهاجرت هستند . در نوع دیگری از این مطالعات ما با مقالات و مطالعاتی بر می خوریم که نقش بازارچه های مرزی را در گردشگری مورد بررسی قرار داده اند .
سعادتی فرد و زرعی (1390) اذعان کردند که بازارچه های مرزی استان ایلام و خصوصا مرز مهران تاثیر چشمگیری در رشد صنعت گردشگری و اشتغال افراد دارند . مرز مران یکی از امنترین مسیرها برای ورود به عتبات عالیات است .
در مقاله ای با عنوان بازارچه های مرزی دریچه ای به توسعه گردشگری شهری استان سیستان و بلوچستان به نقش اقتصادی و اجتماعی بازارچه ها و نقش سیاسی انها در افزایش امنیت پرداخته و بعد از انها به عنوان موتور محرکه گردشگری شهری (شهرهای پیرامون مرز )نام برده شده که با قوانین درست و ایجاد زیر بناها و تسهیلات مناسب می توان این شهرها را به مقاصد پایدار توریستی تبدیل کرد (ابراهیم زاده
و همکاران، 1391).
در مطالعه ای به عنوان بررسی نقش بازارچه های مرزی درتوسعه گردشگری تجاری و ایجاد امنیت مرزی موردمطالعه بازارچه های مرزی استان بوشهر به نقش بازارچه ها در ایجاد امنیت و در کنار ان افزایش تجارت و روابط اقتصادی با کشورهای همسایه اشاره شده است . در کنار توسعه و بهبود اقتصادی گردشگری تجاری نیز رشد قابل توجهی کرده است که این به دلیل تغذیه سه شهر مرزی یعنی بوشهر، کنگان و گناوه از طریق این بازارچه هاست(پاکباز ، نور و غفاری ، 1391) .
در این قسمت به بررسی مقالات نوشته شده در مورد گردشگری شهر بانه می پردازیم .

 
 
در مطالعه ای با عنوان بررسی ساز و کارها و روند توسعه گردشگری خرید در مناطق مرزی ایران مطالعه موردی شهر بانه به بررسی تاثیر و اهمیت بازارچه ها و به تبع ان گردشگری خرید برای بومیان و گردشگران می پردازد . هدف بررسی ساز و کارهای مورد نیاز گردشگری خرید در مناطق مرزی و از جمله بانه است . ورودی گردشگران ، درصد اشغال اتاقها ، طول اقامت و تعداد و لیست اماکن اقامتی از سال1384 تا 1391متغیرهایی هستند که با توجه به داده های ثانویه مورد بررسی قرار می گیرند . در مجموع بررسی و مقایسه داده ها حاکی از رشد و بهبود گردشگری خرید در بانه است(مراد نژاد، پور برات و باقری ، 1391)
در مقاله دیگری رضایتمندی گردشگران از تاسیسات اقامتی ، رفاهی و گردشگری شهر بانه سنجیده شده و تحلیل نتایج آن حاکی از عدم رضایت کلی گردشگران از امکانات و تسهیلات شهر بانه است که این به دلیل ترافیک بالای مسافر در بانه و محبوبیت آن در میان گردشگران داخلی قابل قبول نیست و باید برای بهبود ان چاره اندیشی کرد(حاجی نژاد و احمدی ، 1389) .
حاجی نژاد و احمدی در مقاله دیگر خود تحت عنوان تأثیرات اقتصادی گردشگری تجاری برمناطق شهری ؛مطالعه موردی شهر بانه تاثیرات اقتصادی گردشگری تجاری را بر منطقه شهری بانه از طریق نخبگان بررسی کرده اند.اشتغال ، درامد زایی و افزایش قیمت زمین از نتایج اقتصادی این نوع گردشگری در شهر بانه بوده است .از بررسی این مقالات و مطالعات می توان نتیجه گرفت که ادبیات مربوط به گردشگری خرید در مناطق مرزی دارای ضعف اساسی است و عبارت گردشگری تجاری به جای گردشگری خرید در بانه به اشتباه رواج گرفته است . گردشگری تجاری حوزه عمل و دامنه گسترده تری نسبت به گردشگری خرید دارد و اطلاق گردشگری رایج در بانه به گردشگری تجاری یک اشتباه مفهومی است که می تواند نقصانهای اماری و طراحی را در بر داشته باشد. گردشگری تجاری در واقع ترجمه نادرستی از عبارت”Business tourism” است که به نظر من بهتر است آن را “گردشگری کار” بنامیم و این ترجمه با توجه به تعریف آن نیز درست است ، گردشگری کار سفر افراد مربوط به کارشان است که از قدیمی ترین انواع گردشگری است ، افراد از قدیمی ترین زمانها برای امورات مربوط به کار خود سفر می کردند (داویدسون،1994 ) .
2-14-2 مطالعات خارجی :
تیموتی و باتلر در سال 1995 گردشگری خرید در مرزهای امریکا وکانادا را مورد بررسی قرار دادند .افزایش ناگهانی گردشگر در مرزهای شمال امریکا در دهه 1980و پاسخ بخشهای خصوصی و دولتی موضوعات مورد بررسی در این مطالعه هستند .
انها ابتدا سعی در تبیین نقش خرید در ایجاد فراغت و جاذبه گردشگری کرده و سپس به پدیده خرید در بازارچه های مرزی می پردازند که یکی از انواع گردشگری خرید به حساب می اید . در تحقیق حاضر دو مدل ارائه شده که حائز اهمیت است . ابتدا مدلی است که به تشریح رابط میان فاصله گردشگر با مرز و مدت اقامت او ، با انواع کالاهایی که می خرد می پردازد .
مصرف کنندگانی که در 50کیلومتری مرز زندگی می کنند یا نزدیکتر تمایل بیشتری برای عبور از مرز دارند و اقلام معمولی مثل سیگار و مشروبات و خوار و بار می خرند . گرداشگرانی که در فاصله بین 50 تا 200 کیلومتری مرز زندگی می کنند تمایل کمتری برای عبور از مرز دارند اما اقلام با ارزش تری می خرند . و گردشگرانی که در فاصله بیشتر از 200کیلومتری مرز زندگی میکنند کمترین تمایل برای عبور از مرز را دارند و وسایل بارزشتری مثل ماشین لباسشویی و وسایل الکتریکی را می خرند . در این تحقیق انها دریافتند که بین فاصله مکان زندگی مسافر و عبور از مرز با خرید کالاها از سوی مسافر رابطه معنا داری وجود دارد .
در مدل دوم این دو محقق سعی کرده اند که بر اساس انگیزه مسافر و مدت اقامت او یک مدل مفهومی از مسافرانی بسازندکه از مرزهای کانادا و ایالات متحده عبور می کنند . از منظر این مدل مسافرانی که از این مرز عبور می کنند :
دارای انگیزه صرفا اقتصادی هستند که مدت اقامت انها یک روزه است .
دارای انگیزه صرف فراغت هستند و مدت اقامت انها ممکن است یک روز یا بیش از یک روز باشد .
دارای انگیزه ترکیبی از اقتصادی و فراغتی هستند و مدت اقامت انها نیز متفاوت است .
این مقاله و مدلهای ارائه شده در ان از حیث بررسی سفرهای درون مرزی یا برون مرزی به منظور بررسی رفتار خرید گردشگران حائز اهمیت است .
تیموتی (1995) با بررسی مرزهای بین المللی به عنوان مانع و جاذبه ای برای گردشگری به بررسی چند پدیده رایج در مناطق مرزی می پردازد که خرید در بازارچه های مرزی است . وجود چنین پدیده ای را به قیمتهای پایین تر ، مالیات کمتر ، خدمات بیشتر ، تنوع و گستره زیاد کالاها نسبت می دهد . تیموتی اذعان دارد که در دهه 1990 خرید مرزی را بیشتر ازهمه در مرزهای دانمارک-المان ، مکزیک-ایالات متحده ، کانادا-ایالات متحده ، ایرلند جنوبی وشمالی و سویس با همسایگان خود می توان مشاهده کرد .
در سال 2000 تیموتی در مقاله خود به مرزهای سیاسی بین المللی به عنوان مانع یا خطوط ادغام و مشارکت ملتها اشاره می کند . آزاد سازی این مرزها موجب دسترسی گردشگران بالقوه به مناطق مرزی و پیرامونی شده و باعث رشد اشکالی از توریسم مثل فحشا ، مشروبات ، خرید و قمار می شود .
سولیوان و یونگ کیم (2003) در مطالعه خود گردشگران مناطق مرزی را بخش بندی کرده اند . انها گردشگران را به چهار بخش خریداران مرزی (بازارچه های

دسته بندی : پایان نامه مدیریت

دیدگاهتان را بنویسید