دانلود پایان نامه

ر داد تا نشان دهد که این طبقات چگونه سبک خاص زندگی خود را از نظر خوردن ، پوشیدن و مبلمان منزل به کار می گیرند تا روش زندگی خود را از دیگران متمایز کنند و ان را نشان دهند . بوردیو مصرف و الگوهای مصرف را معیاری مهم در تعیین جایگاه فرد در اجتماع ارزیابی می کند . بودریارد (2001) مصرف گرایی را مصرف نشانه ها و ان را امری نمادین تلقی می کند . ازین منظر، مصرف نشانه ها و نمادها در قالب کالاها و خدمات متنوع در خدمت قوام و باز تولید هویت فردی و اجتماعی اشخاص قرار می گیرد . از نظر مید خود و اگاهی و تصور ما از خود عمیقا تحت تاثیر تلقی دیگران از ماست ، ما مصرف می کنیم تا به همان کسی تبدیل شویم که در سر داریم و تصور دیگران از خود را اصلاح و اثبات کنیم . عقیده من درباره خودم همان تصور من از تلقی دیگران از من است ، این همان ترفندی است که تبلیغات برای اغوای مصرف کننده به کار می گیرد (دسموند 2003) . بر اساس هرم نیازهای مازلو بسته به این که انسان در چه مرحله ای از توسعه خود قرار دارد شکل مصرف او نیز متفاوت خواهد بود (ایوانز2006) .مصرف را از دیدگاه های جامعه شناختی ، روانشناختی ، سیاسی-تاریخی و فضایی-مکانی می توان مورد بررسی قرار داد .
1-3-2خرید
خرید یک پدیده پیچیده است که دارای مفاهیم اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و محیطی است . خرید از جنبه های فرهنگی مدرن است . از دیر باز خرید یک فعالیت زمان بر و پر زحمت بوده که برای بقا و تامین نیازها بکار گرفته می شده است . این فعالیت در زمانهای مختلف اشکال گوناگونی به خود گرفته است ، از شکار و صید حیوانات گرفته تا مبادله کالا به کالا و تبادل ارزشها در قالب دادن پول و گرفتن کالای مورد نظر، بیشتر مطالعات خرید در حوزه رفتار مصرف کننده و تعیین ابعاد روانشناسی و جمعیت شناختی انجام شده اند اما در زمینه تعیین نقش خرید در دورانهای مدرن و پسامدرن و سنتی و همچنین نقش سیاسی و فرهنگی ان کمتر قلم زده اند که این امر لزوم مطالعه بیشتر در این زمینه ها را می طلبد .
1-1-3-2فرایند خرید مصرف کننده
فرض بر این است که مصرف کننده مراحلی را پشت سر می گذارد و در نهایت اقدام به خرید می کند ، مراحل این الگو را می توان به شکل زیر تشریح کرد . این فرایند فرایند کلی خرید است که ان را می توان به خرید محصولات و خدمات گردشگری نیز تعمیم داد .
1-1-1-3-2 آگاهی و اطلاع
قبل ازین که ره اوردهای گردشگری مورد توجه قرار گیرند ، انگیزه های اصلی باید بر انگیخته شده و به صورت تمایل به رفع یک مشکل یا تنش روحی خود را بروز دهند . در این حال عوامل بازدارنده ای نیز پدید خواهند امد ، عواملی ازقبیل اندیشه و رواوردن به یک تعطیلات متفاوت و یا کمبود زمان . همه اینها منجر به ایجاد یک دوره انفعالی و یا احتمالا پایان فرایند جستجو خواهند شد . در این مرحله فرایند شناخت شامل تصوراتی مبهم یا حداکثر اگاهی محدود نسبت به خدمات یا مسیر است .
2-1-1-3-2 پژوهش و درک
در این مرحله خریدار اطلاعات بیشتری را به دست می اورد . این امر به منزله تلاش برای ارزیابی مزایا و امتیازاتی است که یک مجموعه خدماتی با یک مسیر می تواند ارائه دهد و شامل ارزیابی امکانات و مسیرهایی است که می توانند نیازهای گردشگر را براورده کنند .
3-1-1-3-2 بسط و توسعه نگرش
این امر از سوی تابع ماهیت محرکی است که در مرحله پیش دریافت شده و از سوی دیگر بستگی دارد به این که ایا خرید دارای نتایج بعدی پر هزینه و پر خطری است یا خطر و هزینه چندانی در بر ندارد . مشاوره با دیگران ، بررسی اطلاعات ، نتیجه گیری از تجارب قبلی یا نگرش موجود را تقویت می کند و یا موجب بروز تغییری در رفتار خریدار می شود .
4-1-1-3-2 ارزشیابی
مشتری خود مفصلا ره اوردهای در حال رقابت را با هم مقایسه خواهد کرد و بهترین را بر خواهد گزید . در این مرحله مشتری معیارهای انتخابی خود ازقبیل قیمت ، سفارشات ، مزایا ، پیمان نامه و … را مشخص خواهد کرد . در مرحله بعدی مزایای پیشنهادی را با نیازهای خود تطبیق خواهد داد و چنانچه بالقوه را مناسب تشخیص دهد اقدام به خرید خواهد کرد .
5-1-1-3-2خرید
مشتری ره اوردهای گردشگری مناسب با امکانات زمانی و مالی خود را خریداری می کند . جور در نیامدن این دو عامل اخیر می تواند موجب رد شرایط در این مرحله نهایی شود .

6-1-1-3-2رفتار پس از خرید
چنان چه تجربه اول رضایت بخش باشد مشتری دوباره اقدام به خرید خواهد کرد . ممکن است که مصرف کننده پس از خرید دچار نوعی ترس و دلشوره شود . این استرس و نگرانی ناشی از عدم براورده شدن انتظارات مشتری و یا پایین بودن سطح کیفیت و رضایت او از کالاها و خدمات جاری نسبت به کالاها و خدمات قبلی باشد، در این صورت الگوی عقلانیت اقتصادی را بیان می کند (لومسدون ،1380: 77-78 ) .
2-1-3-2 اهداف خرید مصرف کننده
باتلر (1991) دلایل بی شماری برای خریدهای گردشگری بر می شمارد که از ان جمله می توان به خود باوری ، وجهه اجتماعی ، دلتنگی ، غرور و صرفه جویی اقتصادی اشاره کرد که حتی در انتخاب مقصد و کالاها نیز تاثیر گذار خواهند بود (جدول شماره 1-2) .
جدول شماره 1-2 : محرکهای ممکن برای خرید گردشگری
محرک ویژگی های کالا نوع مکان نمونه
وجهه اجتماعی منحصر به فرد بودن صنایع دستی
کالاهای بومی
طرحهای بومی قطب شمال
اقیانوسیه تلق
صدف
وجهه اجتماعی منحصر به فرد بودن لباس پاریس لباسهای مد روز
اقتصادی صرفه جویی در هزینه معاملات با صرفه
مراکز خرید بزرگ
کالاهای قاچاق
اجناس بدل اسیاr />امریکا
اسیا
اسیا
لوازم الکتریکی
همه نوع کالا
نوارکاست/تلویزیون ساعت
خود باوری نشان پیروزی سر حیوانات شکار شده
اقلام معروف افریقا

دانلود پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

مسابقات المپیک مدال
دلتنگی/غرور
سوغاتی/هدیه همه جا
همه جا
منبع : باتلر(1991)

انجمن سفر امریکا نیز ده دلیل برای خرید ذکر کرده است که در جدول 2-2 به ان پرداخته شده است .
جدول 2-2 : ده دلیل برای خرید
انجام کاری 22%
خرید چیزی برای دیگران 21%
شرکت در یک رویداد یا داشتن تعطیلاتی که برای گذران ان مجبور به سفر می شوید 15%

 
 
خرید سوغاتی 13%
علاقه به خرید/ معمولا خرید در سفر 12%
دوستان/خویشاوندان ما را به خرید می برند 6%
قیمتهای پایین تر/صرفه جویی پول 6%
خرید اقلام منحصر به فرد یک مقصد/کالاهای اصل 4%
تنوع مغازه ها نسبت به کشور خود 3%
منبع : صنعت سفر امریکا 2000
علاوه بر موارد ذکر شده اهداف و محرکهای زیادی در خریدهای گردشگران نقش دارند که در زیر به انها اشاره می شود :
1-2-1-3-2 گرایش به خرید یادگاری و یادبود
در طول تاریخ مردم سوغاتی ها یا یادگاریهای گوناگونی خریده اند که یاد اور سفرهای خاطره انگیز انها باشد (گوردون 1986) . برای بسیاری از مسافران خرید یادگاری کار مهمی است و سفرشان بدون خرید سوغاتی به ندرت کامل می شود دلیل اصلی خرید سوغاتی یا یادگاری به یاد اوردن مکانی است که از ان بازدید کرده اند . غالبا یادگاریها به افراد کمک می کنند تا زمان های خاص و یا فرهنگها و مکانهای معروفی را که از ان لذت برده اند به یاد بیاورند (لیترل 1990) . در تحقیق انجام گرفته توسط لیترل (1990) گردشگران بین المللی مورد سوال قرار گرفته اند تا مفاهیم مرتبط با صنایع دستی پارچه ای را که در سفرهایشان خریداری کرده اند ، توصیف کنند . در این تحقیق مفاهیم زیادی بیان شد اما مهمترین انها ارتباط این اقلام با مکان ، فرهنگ و خاطره های شخصی سفر است . بنابراین سوغاتی ها یاداور تجربیات مسافران در سفر و نشانه ای ملموس از حضور انها در ان مکان نیز هستند . علاوه بر این در بسیاری از موارد بعد از برگشت به خانه ، سوغاتیها و دیگر اشیائ یادگاری سفر را تایید کرده و این تجربه را طولانی می کنند . این مهمترین عنصر خرید است زیرا در زمان بعد از سفر که از ان به عنوان مرحله تجدید خاطره یاد می شود ، خاطرات ممکن است با گذر زمان تغییر کنند و رویدادهای پیشین دچار تغییر شوند . کارت پستالها و یادگاریها کمک می کنند تا خاطره این تجربه زنده بماند . گوردون استدلال می کند که خرید سوغاتی ، شیوه تعریف و توقف تجربه کوتاه مدت سفر است و به افراد این اجازه را می دهد تا بقایای یک تجربه خارق العاده را به جهان عادی بر گردانند . مردم نمی توانند به صورت نامحدود در زمان خارق العاده باقی بمانند اما می توانند قطعه ملموسی از ان زمان خارق العاده را نزد خود نگه دارند (اسوانسون 1994 : 18 ) . وقتی گردشگران استاد کارانی را می بینند که در حال رنگ گردن پارچه ، بافتن سبد ، ساخت سفالینه و یا کنده کاری روی چوب هستند این اقلام مفهوم خاصی برای انان پیدا می کنند و تمایل بیشتری برای خرید در انها بر می انگیزد (اندرسون و لیترل 1995).
برای بسیاری از خریداران گردشگری این عمل تلاشی برای ارتباط با استادکاران بومی است و نوعی میل درونی که از تفاوتهای فرهنگی بین خریدار و فروشنده فراتر می رود . برای خریداران صنایع دستی این ارتباطات و تبادلات بخش مهمی از سفر محسوب می گردد . داشتن کالایی از یک استاد کار ماهر باعث می شود گردشگران در جستجوی دائم برای یافتن جزئیات پیچیده یک کالای بافته شده ، یک کوزه خوش ساخت و یا تکنیکهای اتصال چوب باشند و از ان لذت ببرند . کانین (2000) به محبوبیت کالاهای مجموعه ای اشاره دارد که اغلب مفهوم حسرت زدگی را با خود به همراه دارند . طبق نظر شاکلی (1997: 26) مسافران یا به دلیل فرصتهای استثنایی که به وجود می اید کالاهای مجموعه ای را می خرند و یا مجموعه دارانی جدی هستند که ارزش دقیق چیزی را که می خواهند بخرند دارند و ارزش ان را نیز می دانند .
2-2-1-3-2 در جستجوی اصالت
اصالت مسئله ای مرتبط و تا اندازه ای با خرید و مسافرت مشترک است . ناظران استدلال می کنند که مردم اغلب در جستجوی مکانها و تجربه های اصیل سفر می کنند (مک کانل 1973) ، هر چند اصالت به این شکل با اصالتی که گردشگران به دنبال ان هستند تفاوت دارد . در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی اصالت ، جنبه مهمی از تجربه بازدید کننده است و میزان رضایت او از یک سفر یا یک مکان خاص بستگی به اصالت ان دارد اینکه تا چه حد گردشگران به اصالت کالاهای سوغاتی و به اصالت مناطق علاقه دارند . این سوال مطرح است که علاقه واقعی یک مسئله کلیدی برای تحقیق درباره مصرف گردشگران شده است . گرایش گردشگران به خرید ، بر اساس زمینه های فرهنگی انان ، گستره و نوع فرصتهای خرید در مقاصد ، موقعیت اقتصادی و متغیرهای دیگر دچار تغییر می شود . تولید و بازاریابی سوغاتی های دست ساز پاسخی جهانی به این بازار جدید گردشگری است ، اما سوالهایی را در مورد اصالت و تشابهات فرهنگی ایجاد می کند . معمولا به اصالت به عنوان ساختاری از اهداف اجتماعی و مفاهیم پیرامون ان نگریسته می شود . به عبارت دیگر اصالت یک اندیشه ذهنی است که از مکانی به مکان دیگر ، از فرهنگی به فرهنگی دیگر و از شخصی به شخص دیگر متفاوت است . این برداشتهای ذهنی در مورد اصالت سوغاتی ها ممکن است توسط فروشندگان ، تجربه و دانش مصرف کننده ، سنتهای اجتماعی ، روش های تولید کنندگان و به کار بردن فرایندها و مواد ایجاد شود . بر اساس نظر هیچکاک (2000: 9) مغازه های سوغاتی عنصری اساسی در ایجاد این واقعیت در اجتماع هستند و می توانند با روش های خاصی سازمان دهی شوند که باعث ارتقائ اصالت کالاها گردند . شاید موثرترین روش در تعیین اصالت ، مفاهیمی است که خود گردشگران از طریق روش های خاصی به اجناس خود اطلاق می کنند . اما طبق تحقیق جامیسون (1999) استنباط سوغاتی فروشان این بود که گردشگران به اصل یا طرح بودن کالاها اهمیتی نمی دهند . سوغاتی هایی که گردشگران با خود به خانه می برند نوعی یادبود هستن
د که باید تصور کشور بازدید شده را ایجاد کنند .
در مورد ابعاد اصالت کالاها تحقیقاتی صورت گرفته که از ان جمله کار لیترل و همکاران (1995) است که شامل ابعاد زیر است :
1-2-2-1-3-2 بی مانند بودن یک کالا
مولفه مهمی در اصالت بخشی به ان در نظر بسیاری از گردشگران است و همین برداشت باعث جذب گردشگران به خرده فروشیهای تخصصی می شود که تعداد انها کم است و تولید انبوه نیز ندارند(اندرسون و لیترل 1995) . کمیابی کالاها باعث ارزشمند شدن انها می گردد که این موضوع از نظر خریداران اصالت به حساب می اید و همین اصالت کشش مسافران به خرید کالا را افزایش می دهد .
2-2-2-1-3-2 پیوستگی فرهنگی و تاریخی
تولید کنندگان و فروشندگان باید اعتبار و صحت کالاهای تولیدی و اطلاعات منتشر شده در مورد انها را تایید کنند . برای مثال غالب خریداران این احساس را دارند که کالاهای بومی امریکا باید محصول بومیان امریکا باشد و این که طرح ونقش انها باید با تاریخ ان منطقه ارتباط داشته باشد تا بر مفهوم و ارزش تاریخی انها افزوده گردد . بنابراین اقلامی که به یک مکان یا فرهنگ خاص تعلق دارند نشانه مهمی از اصالت ان محسوب می گردند . بر اساس کتاب شنهاو-کلر سوغاتی هایی که در اسراییل فروخته می شود ، باید نمادی از تاریخ یهودیت باشند . خرید کالاها توسط گردشگران از اسراییل نشانی از همدردی با یهودیان و ریشه دار بودن این قوم در تاریخ است .
3-2-2-1-3-2 بعد زیبا شناختی
رنگهای جذاب ، ارزش هنری و جذابیت کلی بصری ، ویژگیهای مهم سوغاتی های مورد پسند هستند (لیترل و همکاران 1993) . به نظر می اید که ویژگیهای فیزیکی و زیبا شناختی کالا از خصوصیات مهم برای خریداران منسوجات است . در بسیاری از موارد گردشگران اصالت را از روی قضاوت خود تعیین می کنند یعنی اینکه خودشان چه چیزی را زیبا می دانند .
4-2-2-1-3-2 دست ساخت بودن کالا
ساخت کالا توسط استادکاران وهنرمندان اصیل بومی با دقت و توجه ، به خودی خود اصالت کالا را بالا می برد و نیز ایجاد رابطه محترمانه بین خریدار و فروشنده در افزایش این اصالت موثر است . استادکارانی که توسط نسلهای قبلی اموزش دیده اند ، تمایل بیشتری به ساخت کالاهای اصیل دارند . بر اساس نظر لیترل گردشگران از روی روشها و نوع مواد بکار گرفته شده توسط فرد سازنده در مورد اصالت جنس قضاوت می کنند .
5-2-2-1-3-2 تجربه خرید

خرید کالاها در مکانی که تولید می شوند . گردشگران از تماشای طرز ساخت کالا و خرید ان در مکانی که تولید می شود لذت می برند . بسیاری از گردشگران ، کالاهای سنتی و بومی را در همان مکانی که تولید می شوند، خریداری می کنند . بنابراین مشاهده مهارتهای ساخت ، اصالت تجربه گردشگر را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد (مارویک 2001 : 34).
هالیوود و هانام (2001) ادعا می کنند که خرید کالا در مکانی که تولید می شوند ، فرایند اصیل بودن را به اثبات می رساند ، به ویژه در مواردی که کل مراحل ساخت و فروش کالا توسط سازنده مشاهده می گردد و هیچ مارکی هم لازم نیست زیرا ارزش خرید کالا به صورت بصری تایید شده است .
6-2-2-1-3-2 کاربرد و سودمندی
لیترل و دیگران مثالی را درمورد رنگهای بومی ارائه می کنند که در تولید یک کالای خاص مورد استفاده قرار می گیرند . کاربرد موقتی رنگ برای یک کالای خاص بخشی از این موضوع است . به علاوه به این دلیل که این رنگها هنوز بومی است و مورد استفاده مردم منطقه قرار می گیرند ، بیشتر مورد استفاده مردم قرار می گیرد .
7-2-2-1-3-2 تضمین اصالت
تضمین اصالت کالا ازطریق سند یا گواهی نامه ، برای بسیاری از مصرف کنندگان ، از اهمیت خاصی برخوردار است . ارائه سند برای قانونی بودن اثر ممکن است به صورت برگه ای رسمی در مورد اثر باشد که شامل پروانه ساخت ، عکس ، امضای استادکار و تاریخ می باشد . لیترل و دیگران معتقدند که گردشگرانی که به دنبال وجهه و مقام اجتماعی هستند با نشانه های بیرونی اصالت کالاها را قضاوت می کنند . بر اساس یک مطالعه در نیوزیلند ، تقریبا برای نیمی از بازدیدکنندگان

دسته بندی : پایان نامه مدیریت

دیدگاهتان را بنویسید