دانلود پایان نامه

تنبیه متجاوز چه اقداماتی انجام داده است؟ این اقدامات تا چه حد با مفاد منشور ملل متحد انطباق دارند؟ آیا این اقدامات در عمل توانسته است موثر باشد؟ سازمان ملل متحد از طریق شورای امنیت مجمع عمومی و دبیرکل در قالب پیش‌بینی‌های منشور و رویه سازمان ملل متحد است که می‌تواند وفاداری اعضای آن به اصول و مقاصدی را نشان دهد که این سازمان به خاطر آنها تشکیل شده‌ است. اگر سازمان ملل متحد نتواند با اقدامات خود در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی که هدف آن است موفق گردد چگونه خواهد توانست به دیگر هدف‌های خود در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دست یابد که بیشترین بخش فعالیت‌های سازمان را به خود اختصاص می‌دهد.
سازمان ملل متحد با در نظر داشتن آنچه که جامعه ملل را با مصیبت جهانگیر جنگ جهانی دوم مواجه کرد به روی ویرانه‌های این جنگ تشکیل شد. بنیانگذاران سازمان بر آن بودند که منشور به دور از نقض‌های میثاق جامعه ملل باشد تا این نهاد بتواند به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی نائل آید. تدوین کنندگان منشور اصرار داشتند که این سازمان برای حفظ صلح و رویارویی با تجاوز باید در صورت لزوم به زور متوسل شود. پیش‌بینی تمهیدات مربوط به اقدمات دسته جمعی موثر علیه متجاوز منشور ملل متحد را از میثاق جامعه ملل متمایز می‌گرداند.
بنیانگذاران سازمان ملل متحد آن را بر پایه یک سیستم امنیت دسته جمعی تشکیل دادند که قادر به فراهم آوردن نیروی جمعی برای رویارویی با هرگونه تجاوز باشد به این امید که این سیستم بتواند صلح و امنیت بین‌المللی را به وسیله سازمان تضمین نماید. پس اولین گام در جهت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی اقدام جمعی موثر برای مقابله با موارد مذکور در بند 1 ماده 1 منشور می‌باشد. بنابراین بر اساس توافق میان دولت‌ها این وظیفه دستگاه بین‌المللی یعنی سازمان ملل متحد است که در صورت وقوع عمل تجاوز تصمیم لازم را بگیرد و بر عهده دولتهاست که به اتفاق این عمل را سرکوب کنند.
چنانچه قبلا متذکر شدیم حمله مسلحانه عراق با دوازده لشکر رزمی و بمباران فرودگاه‌ها (در تاریخ 31 شهریور 1359) و در پی آن اشغال مناطق وسیعی از غرب و جنوب ایران و وارد آوردن تلفات جانی و خسارت مالی سنگین تجاوز علیه حاکمیت و تمامیت ارضی و استقلال سیاسی ایران بوده است.
در این مبحث بررسی خواهد شد که سازمان ملل متحد در اجرای وظایف مربوط به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی خود در رابطه با تجاوز عراق به ایران، چه اقداماتی انجام داده است.
در ظهر روز تجاوز عراق به ایران، ((رودلف ستاجوهار)) سخنگوی مطبوعاتی سازمان ملل متحد در مصاحبه مطبوعاتی روزانه با خبرنگاران رسانه‌های گروهی، قبل از بیان هر مطلب جلسه را با قرائت اعلامیه کورت ولدهایم دبیرکل سازمان ملل متحد درباره جنگ عراق و ایران افتتاح کرد. در این اعلامیه گفته شد که «دبیرکل با نگرانی فزاینده و عمیق تیره‌تر شدن روابط ایران و عراق و شدت یافتن اختلاف بین آنها را مورد توجه قرارداده است. در چنین وضع پر از مخاطره، اختلاف ممکن است عواقب وخیم و غیرقابل پیش‌بینی به همراه داشته باشد. دبیرکل از هر دو دولت خواست که نهایت خویشتن‌داری را به عمل آورند و تا آنجا که می‌تواند برای رفع اختلافات خود از طریق مذاکره راه‌حلی پیدا کنند.»
در آن جلسه از سخنگوی سازمان ملل سوال شد که «آیا دبیرکل از اخبار رادیو مطلع شده است که عراق به خاک ایران حمله کرده است.» و پاسخ داد که «دبیر کل هر 5 تا 10 دقیقه آخرین خبرها را درباره وضعیت مخاصمه دریافت می‌دارد و چند روز است که اختلاف (بین عراق و ایران) دبیر کل را به خود مشغول داشته است.»
در پایان مصاحبه خبرنگاران از سخنگوی سازمان ملل سوال کردند که آیا تاکنون یکی از طرفین با دبیر کل تماس گرفته است و یا تشکیل جلسه شورای امنیت را تقاضا کرده است که وی به هر دو سوال پاسخ منفی داد.
دبیر کل در این اعلامیه «نگرانی فزاینده و عمیق» خود را به علت حمله نظامی عراق به ایران ابراز نمی‌کند بلکه نگران این است که روابط دو کشور ایران و عراق تیره‌تر شده اختلاف بین آنها شدت یافته است. دبیر کل در این اعلامیه به این علت که چرا عراق منشور ملل متحد را نقض نموده است و کوشش نکرده است اختلافات خود را با ایران از راه‌های صلح‌جویانه حل کند اعتراض نمی‌کند. به‌علاوه عراق را که با حمله مسلحانه به مرزهای ایران مرتکب تجاوز شده است. باید طبق اصل مسلم حقوق بین‌الملل و طبق رویه معمول در سازمان ملل خاک ایران را که با تجاوز نظامی اشغال کرده تخلیه کند و نیروهای خود را به مرزهای شناخته شده بین‌المللی عقب ببرد متهم نمی‌سازد.

دبیر کل در این اعلامیه تعمداً و آگاهانه از به کار بردن عبارت «تجاوز مسلحانه» خودداری می‌کند. حمله‌های سنگین هوایی عراق به 10 فرودگاه مهم ایران را تجاوز مسلحانه نمی‌داند و تنها آن را عاملی برای تشخیص ((تیره‌تر شدن)) روابط دو کشور تلقی می‌کند. اگر در فرهنگ سیاسی دبیر‌کل سازمان ملل متحد، حمله‌های گسترده هوایی به چندین فرودگاه، تجاوز مسلحانه محسوب نشود، معلوم نیست که تجاوز باید چه ویزگی‌های دیگری داشته باشد تا بتوان آن را «تجاوز مسلحانه» نام نهاد!
دبیر کل در این اعلامیه اصولاً نام عراق را به تنهایی نیاورده و کوشیده است تا نام عراق و ایران را همراه با هم بیاورد و طرف سخن او نیز متساویاً هر دو کشور باشد دبیرکل از هر دو کشوربه ویژه از ایران می‌خواهد که «خویشتن‌داری» کند و اختلاف خود را با عراق از راه مذاکره حل کند. دبیر‌کل آشکارا از ایران می‌خواهد که به علت حمله نظامی عراق درصدد انجام اقدامات تلافی جویانه برنیاید و برای دفاع از خود، به مقاومت مسلحانه متوسل نشود بلکه «خویشتن داری» کند. او همچنین از ایران می‌خواهد با وجود تاکید ماده 51 منشور ملل متحد از «حق ذاتی دفاع از خود» چشم بپوشد و در شرایطی که نیروهای عراقی اراضی ایران را اشغال کرده‌اند و پیروزی مسلم نظامی به دست آورده‌اند پشت میز مذاکره بنشیند و اختلافات خود را نه از راه جنگ بلکه از راه مذاکره حل کنند.
عراق که به خاک ایران تجاوز کرده بود مانند همه کشورهای متجاوز به شورای امنیت مراجعه نمی‌کرد اما ایران که مورد تجاوز قرار گرفته بود باید به شورای امنیت شکایت می‌کرد و تقاضای تشکیل جلسه فوری شواری امنیت را می‌کرد ولی ایران نیز چنین کاری نکرد. این مورد از موارد نادر در سیاست جهانی است که کشوری مورد تجاوز قرار بگیرد اما به شورای امنیت شکایت نکند. همان‌طور که در کتاب «نقش عراق در شروع جنگ»از دکتر منوچهر پارسادوست ذکر شده است علت اساسی عدم مراجعه ایران به شورای امنیت اقدام دولت ایران در گروگان گرفتن کارکنان سفارت آمریکا در تهران بود. این افراد در زمان حمله عراق به ایران هنوز گروگان دولت جمهوری اسلامی ایران بودند و دولت ایران می‌دانست که با وجود واکنش منفی کلیه کشورهای جهان به ویژه شورای امنیت و دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد گروگانگیری کارکنان و دیپلماتیک و کنسولی آمریکا اگر به شورای امنیت مراجعه می‌کرد موضوع گروگانگیری و نقض منشور ملل متحد و حقوق بین الملل مطرح می گردید و در نتیجه در شورای امنیت با اعتراض‌های مجدد روبه‌رو می‌شد.
فصل سوم
وضعیت سیاسی بین المللی در زمان جنگ ایران و عراق
مبحث اول – ساختار نظام دو قطبی پیش از جنگ

در زمان جنگ ایران و عراق ساختار حاکم بر نظام بین‌المللی دو قطبی بود. قطب اول بلوک سرمایه‌داری به رهبری ایالات متحده امریکا و قطب دیگر بلوک کمونیستی به رهبری اتحاد جماهیر شوروی بود. سیستم مذکور کمی پس از جنگ جهانی دوم در سال 1945 بر نظام بین‌المللی حاکم شد طوری که دو ابرقدرت پس از پایان جنگ جهانی دوم همکاری خود را در طول جنگ علیه آلمان نازی به فراموشی سپرده و جنگ سردی را علیه هم آغاز نمودند که تا فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تداوم داشت. در ساختار دو قطبی هر یک از دو ابرقدرت متعهد بودند که از مرزهای بلوک خودشان در همه جای جهان دفاع کنند و حتی با کنار زدن رقیب سعی می‌کردند تا قلمرو خود را گسترش بدهند و هر نوع عقب‌نشینی در هر زمینه و هر جایی را مردود دانسته آن را به منزله پیروزی رقیب خود محسوب می‌کردند.
قاعده بازی دو ابرقدرت در زمان جنگ سرد بازی با حاصل جمع صفر بود یعنی بُرد یک بازیگر باخت رقیب محسوب می‌گردید. بنابراین هیچ‌کدام حاضر به دادن امتیاز به رقیب نبودند و در وضعیتی قرار داشتند که همواره به حرکات، اقدامات و تصمیمات رقیب بدگمان بودند. طبیعی به نظر می‌رسد که در چنین حالتی هیچ همکاری‌ایی بین دو ابرقدرت صورت نگیرد. دو ابرقدرت با وجود جنگ سرد حاکم بر روابطشان حاضر نبودند در نهادی بین‌المللی همکاری نمایند و شورای امنیت که طبق منشور ملل متحد می‌بایست حافظ امنیت بین‌المللی باشد عملاً به صحنه‌ای برای رقابت دو ابرقدرت تبدیل شده بود؛ زیرا ابرقدرت شوروی هر چند که عضو دائمی شورای امنیت بود ولی سازمان ملل را نهادی امپریالیستی می‍دانست که ایالات متحده امریکا آن را تأسیس کرده و در جهت منافع آن کشور است. به همین دلیل سازمان ملل متحد و رکن بسیار مهم آن شورای امنیت که بانی امنیت بین‌المللی بود نتوانست از طریق اقدام دسته‌جمعی به حل و فصل مناقشات بپردازد.
این ساختار سبب شد که در آغاز تجاوز عراق به ایران دو ابرقدرت موضع صریحی علیه آن نگیرند؛ زیرا هر کدام به دلایلی موافق تضعیف و حتی نابودی انقلاب اسلامی بودند. هر یک از آنها به جای تلاش برای ایجاد صلح بین ایران و عراق از طریق شورای امنیت سعی می‌کرد که از وضعیت موجود حداکثر استفاده را به نفع خود بنماید و حتی از تداوم جنگ نیز ناراضی نباشند. دو ابرقدرت دیدگاه‌های متفاوتی درباره جنگ ایران و عراق داشتند. بنابراین قطعنامه‌هایی را که شورای امنیت صادر می‌کرد از استحکام چندانی برخودار نبود و همه بر اساس “توصیه” تنظیم شده بود که به نظر می‌رسد ابرقدرت‌ها با صدور آن قصد نداشته‌اند واقعاً به منازعه ایران و عراق خاتمه دهند. به عبارت دقیق‌تر یکی از اصول منشور سازمان ملل یعنی اقدام دسته‌جمعی برای برقراری امنیت بین‌المللی معنایی نداشت. این وضعیت موجب گردید که شورای امنیت نتواند به وظیفه خود طبق منشور عمل کند و به این ترتیب جنگ ایران و عراق هشت سال تداوم یافت.
با وجود ساختار دو قطبی مذکور در اوایل سال 1985 تغییری در سیاست‌های اتحاد جماهیر شوروی صورت گرفت که سبب نزدیکی دو ابرقدرت گردید؛ جنگ سرد میان آنها کم‍رنگ شد و زمینه همکاری در شورای امنیت سازمان ملل متحد فراهم گردید. این امر موجب گردید که دو ابرقدرت شوروی و امریکا در سال 1987 برای خاتمه جنگ ایران و عراق با همدیگر همکاری کنند. به دنبال آن قطعنامه 598 را بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل تنظیم کردند و “تصمیم” گرفتند که به هر نحو ممکن به جنگ پایان بخشند.
گفتار اول -کشورهای نظام بین الملل:
الف -آمریکا
1-  آغاز جنگ
مواضع و اقدامات امریکا در قبال تجاوز عراق -آمریکایی‌ها ضمن توصیه به شوروی مبنی بر عدم مداخله در جنگ ایران و عراق، سه مسئله اساسی را در پیامد حمله عراق پیگیری می‌کردند.
1ـ حمله عراق باعث آزادی جاسوسان امریکایی شود.
2ـ ایران برای بازداشتن عراق از ادامه تجاوز ضمن برآورده ساختن خواسته‌های امریکا از این کشور درخواست کمک کند.
3ـ ایران با زیر پاگذاشتن برخی اصول انقلابی خود در مجامع رسمی بین‌المللی حضور یابد و به قواعد آنها تن دهد.
امریکا برای تحقق این امر در ظاهر به اصطلاح بی‌طرفی فعال را دنبال می‌کرد و از سوی دیگر سعی داشت ایران را از دست زدن به انسداد تنگه هرمز که تنها امکان اعمال فشار ایران بر نظام بین‌المللی برای بازداشتن از هجوم بیشتر عراق بود بازدارد این در حالی بود که امریکا نظاره‌گر پیشروی عراق بود و وقتی در هفته دوم جنگ، عراق را در دستیابی کامل به اهداف خود ناتوان دید به جای پیشنهاد عقب‌نشینی تنها خواستار آتش‌بس آن هم از طریق کشورهای منطقه یا کنفرانس اسلامی و سازمان ملل شد.
گزیده‌ای از اظهارات مقامات امریکایی در آغاز تجاوز عراق:
کارتر رئیس‌جمهور امریکا: جنگ ایران و عراق ممکن است به آزادی گروگان‌های امریکایی منجر شود. از طرفی این جنگ می‌تواند ایران را در مورد لزوم صلح و قبول قوانین بین‌المللی متقاعد سازد. خبرهای رسیده از ایران حاکی است که اشتیاق شدیدی در ایرانیان برای حل اختلافاتشان با ما دیده می‌شود‌.
ادموند ماسکی وزیر امور خارجه امریکا: اگر ایران بخواهد تعهد و نقش کامل خود را در جامعه ملل ایفا کند نخست باید گروگان‌های امریکایی را آزاد کند. رهایی گروگان‌های امریکایی به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و انزوای ایران در صحنه جهانی پایان می‌دهد و آثار انسانی گوناگونی به جای خواهد گذاشت . امریکا آماده است به محض آزادی گروگان‌ها بر اساس احترام متقابل و برابری کلیه مسائل حل نشده و سوءتفاهم‌هایی را که ایران و امریکا را از هم جدا ساخته است مورد رسیدگی قرار دهد.
سخنگوی دولت امریکا: ایالات متحده بر تصمیم خود مبنی بر عدم فروش قطعات یدکی تسلیحاتی به ارتش ایران استوار است دولت امریکا اطلاعی از تحول اوضاع جنگ ندارد.
رادیو امریکا: امریکا قصد ندارد در اوضاع ایران و عراق دخالت نماید و کماکان موضع بی‌طرفی اتخاذ خواهد کرد.
رئیس‌جمهور امریکا: امریکا آزادی عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز را اصل اساسی می‌داند ایالات متحده امریکا در این زد و خوردها مداخله نخواهد کرد و به شوروی نیز توصیه می‌کند که از دخالت خودداری ورزد.
ادموند ماسکی وزیر امور خارجه امریکا: ایالات متحده در حال مشورت با متحدین خود درباره ایجاد یک نیروی دریایی در صورت مسدود شدن خلیج‌فارس است هم روس‌ها و هم ما می‌دانیم این اوضاع به سود هیچ‌کس نیست و هر دو برآنیم راهی برای پایان آن بیابیم.
کریستوفر معاون وزیر امور خارجه امریکا: ایالات متحده و کشورهای هم‌پیمان عربی تلاش می‌کنند در صورت بسته شدن راه آبی هرمز تدابیر لازم را اتخاذ کنند.
سخنگوی پنتاگون: امریکا نیروهای نظامی خود را در خلیج‌فارس گسترش می‌دهد از جمله ناوهای حامل 20600 تفنگدار دریایی امریکا که اکنون در منطقه مستقر شده‌اند.
روزنامه نیویورک تایمز: تصمیمی مبنی بر تهیه سپاه دویست هزار نفری و یکصد هزار سرباز ذخیره برای عملیات فوق‌العاده در منطقه اتخاذ شده است و جزیره دیه‌گو گارسیا پایگاه نظامی امریکا تقویت می‌شود.
نماینده امریکا در سازمان ملل: اگر عراق از امریکا کمک بخواهد، امریکا هرگونه امکانات نظامی را در اختیار عراق قرار خواهد داد.

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

کریستوفر معاون وزیر امورخارجه امریکا: اتحاد جماهیر شوروی می‌داند که ایالات متحده در صورت دخالت آن کشور ساکت نخواهد نشست.

وزیر خارجه امریکا به طور جداگانه با معاون وزارت خارجه عمان و وزیران خارجه بحرین، پاکستان و مصر که برای شرکت در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته‌اند دیدار و تبادل نظر کرد و گفت: امریکا منتظر نتایج میانجی‍گری کنفرانس اسلامی و سازمان ملل متحد است.
کارتر: اگر به جنگ جمهوری اسلامی و عراق پایان داده نشود به زودی تبدیل به بحران بزرگی برای جهانیان خواهد شد.
در اینکه امریکا در راه‌اندازی جنگ ایران و عراق نقش داشته است و یکی از مشوقان و ترغیب‌کنندگان صدام برای حمله به ایران بوده است شکی نیست اما لازم است که این ادعا بر اساس شواهد و اظهارات مقامات امریکایی بررسی شود.
گواه اول اینکه با وجود قطع روابط دیپلماتیک امریکا و عراق از سال 1968 به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی برژینسکی مشاور امنیت ملی سابق امریکا برای اطلاع از وضعیت عراق و ترغیب این کشور برای آغاز جنگ با ایران، سفرهای مکرری به عراق می‌نماید طوری که روزنامه وال‌استریت ژورنال در هشتم فوریه 1980 یکی از سفرهای محرمانه برژینسکی را فاش ساخت و روزنامه تایمز لندن نیز در 17 ژوئن 1980 به ملاقات این شخص با صدام اشاره می‌کند و می‌گوید: برژینسکی بعد از سفر محرمانه به بغداد در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: ما تضاد قابل ملاحظه‌ای بین امریکا و عراق نمی‌بینیم ما معتقدیم


دیدگاهتان را بنویسید